Nieuwsbericht

Consumenten en bedrijven geven aan wat zij van ACM willen

22-03-16nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft consumenten en bedrijven gevraagd wat zij willen dat ACM gaat doen rond haar belangrijkste onderwerpen in 2016 en 2017. Vijf weken lang kon iedereen reageren op de ACM Agenda via denkmee.acm.nl en sociale media.

De zes onderwerpen op de Agenda van ACM zijn:

  • gezonde samenwerking in de zorg
  • energiemarkt in transitie
  • de online consument
  • havens en transport
  • duidelijke tarieven en voorwaarden
  • overheid en markt.

Reacties consumenten

Consumenten konden onder andere reageren via de Facebook-pagina van ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM. Consumenten gaven onder andere aan dat sommige telecombedrijven als enige een bepaald televisiekanaal hebben. Of als enige bepaalde sportwedstrijden mogen uitzenden. Dat kan er toe leiden dat consumenten zich geremd voelen om over te stappen naar een ander telecombedrijf. ACM onderzoekt in 2016 hoe groot dit een probleem is en wat ze er eventueel aan kan doen. ACM vindt het belangrijk dat consumenten voldoende keuze hebben.

Consumenten gaven ook hun mening over bijkomende kosten. Bijvoorbeeld servicekosten bij de online aankoop van theater- en concertkaartje. Iedereen vond dat bedrijven alle kosten waar een consument niet omheen kan, meteen bij de prijs moeten vermelden. Op die manier kunnen zij beter aanbiedingen vergelijken. ACM gaat in 2016 onderzoek doen naar het probleem van bijkomende kosten. ACM vindt het belangrijk dat consumenten de juiste informatie krijgen om een goede keuze te maken.