Nieuwsbericht

Consumenten door ACM nog beter beschermd tegen ongewenst contract

16-12-15nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft acht bedrijven die consumenten veel benaderden via telemarketing gedwongen hun gedrag aan te passen. Zes van deze bedrijven hebben hun gedrag aangepast. De twee andere bedrijven zijn helemaal gestopt met verkoop via de telefoon. Het resultaat hiervan is dat consumenten minder snel een ongewenst contract zullen afsluiten. Dit maakt ACM vandaag in een nieuwsbericht bekend.

Volgens ACM hielden de bedrijven zich niet aan de nieuwe regels voor schriftelijke instemming. Volgens deze regels is er pas een overeenkomst als consumenten schriftelijk met een aanbod hebben ingestemd. Deze nieuwe regels zijn er om te voorkomen dat consumenten ongewild vastzitten aan een overeenkomst. Bijvoorbeeld voor energie en telecom.

Het aantal meldingen over de bedrijven was beperkt. En de onderzochte ondernemingen waren bereid hun wervingsproces aan te passen. Er was daarom voor ACM geen reden om handhavend op te treden.

Omdat de nieuwe regels voor bedrijven bovendien niet altijd even duidelijk waren heeft ACM aangegeven:

  • Dat elektronische instemming alleen goed is als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Consumenten moeten bijvoorbeeld bewijs hebben van de toestemming die zij hebben gegeven;
  • Dat bedrijven consumenten de mogelijkheid moeten geven om na het telefoongesprek het aanbod na te lezen;
  • Dat bedrijven het formulier waarmee consumenten de overeenkomst ongedaan kunnen maken actief aan consumenten moeten geven.

ACM zal in de gaten houden of bedrijven zich aan de regels blijven houden. Dit doet ACM onder andere via meldingen van consumenten bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

Meer informatie over uw rechten bij telemarketing