Nieuwsbericht

Consumenten aan de slag

31-07-09nieuwsbericht

Steeds meer consumenten maken gebruik van de informatie van ConsuWijzer om hun recht te halen. Het percentage webbezoekers dat de voorbeeldbrieven van de website gebruikt, is met zo'n 50% gestegen. In totaal gebruikten consumenten in 2009 zo'n 200.000 voorbeeldbrieven website om een klacht in te dienen bij een bedrijf.

Ook het aantal bezoeken aan ConsuWijzer.nl neemt toe. Vergeleken met vorig jaar is het aantal webbezoeken nu twee keer zo hoog. De teller staat op 2,5 miljoen webbezoeken sinds de start van ConsuWijzer in oktober 2006.

Staatssecretaris van Economische Zaken, Frank Heemskerk: 'Naast het aanpakken van bedrijven die zich niet aan de regels houden, is het belangrijk dat ook u uw rechten kent én uw rechten haalt. Dat houdt bedrijven scherp en zorgt voor een betere service.'

Signalen voor de toezichthouders

ConsuWijzer heeft dit jaar zo'n 60.000 vragen en klachten van consumenten gekregen. Deze signalen geeft zij door aan de toezichthouders achter ConsuWijzer: de Consumentenautoriteit, OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) en NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit). Deze signalen zijn belangrijk voor de toezichthouders. Het geeft ze meer informatie over waar het mis gaat in de markt en wat zij aan moeten pakken. In 2009 ontvangt het loket tot nu toe de meeste vragen en klachten over:

  • Garantie en non-conformiteit, met name in de elektronicasector
    Bijvoorbeeld: Wie moet de reparatie van mijn computer betalen? De fabrikant, de winkel of ik zelf?
  • Werving door energiebedrijven
    Bijvoorbeeld: ik heb telefonisch een contract afgesloten met een energiebedrijf. Kan ik er nog van af?
  • Sms-diensten
    Bijvoorbeeld: ik heb een ringtone abonnement afgesloten zonder dat ik het wist. Hoe kom ik er van af?

Populaire webpagina's

De top 5 van populaire webpagina's van ConsuWijzer.nl is: