Dit is een artikel uit 2014. De informatie is mogelijk verouderd. Zoekt u actuele informatie? Kijk dan in de blauwe kolom aan de rechterkant van dit artikel. Daar staan links naar meer informatie over dit onderwerp.
Met ingang van 13 juni 2014 gelden er nieuwe consumentenregels waarmee de consument nog sterker staat. Daarom start ACM (Autoriteit Consument & Markt) vandaag een campagne via ConsuWijzer.nl: “De consument is kampioen”. De consument is kampioen als hij de regels kent én bij een probleem met een aankoop in actie komt.
De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 worden gesloten. Voor overeenkomsten die vóór 13 juni zijn gesloten gelden de 'oude' regels.
De belangrijkste veranderingen zijn:
De ACM vindt het belangrijk dat consumenten in actie kunnen komen als zij een probleem hebben met een ondernemer. Op ConsuWijzer.nl staan de nieuwe regels daarom duidelijk uitgelegd. Ook vindt de consument er hulpmiddelen om zijn recht te halen. Zo staat op de website de Gesprekswijzer. Een hulpmiddel om het gesprek met de verkoper over een probleem voor te bereiden. Zodat de consument de verkoper beter kan overtuigen van zijn rechten. Anita Vegter, bestuurslid van de ACM: “Wij houden toezicht op de naleving van de regels en kunnen ingrijpen. Maar beter is het natuurlijk dat consumenten zelf in actie komen bij een probleem”.
De ACM houdt toezicht op de naleving van deze regels. Consumenten kunnen signalen melden bij ConsuWijzer.