Nieuwsbericht

Boete Lecturama voor ongevraagde vervolgzendingen

09-06-15nieuwsbericht

ACM (Autoriteit Consument & Markt) legt aan Lecturama Uitgeverij een boete op van 745.000 euro. De boete is opgelegd omdat Lecturama ongevraagd vervolgzendingen naar consumenten stuurde. Naast andere oneerlijke handelspraktijken hield Lecturama zich ook niet aan de regels die gelden voor telemarketing.

Naast de boete aan het bedrijf, legt ACM ook een boete op van 300.000 euro aan een persoon. Het gaat om iemand die leiding gaf aan de oneerlijke manier van verkopen bij Lecturama.

Lecturama heeft in de periode van 1 oktober 2011 tot 25 juni 2013 veel consumenten benaderd voor een proefpakket via telemarketing, haar website en per post. Consumenten die bij Lecturama een proefpakket bestelden, ontvingen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten waarvoor zij moesten betalen.

Campagne ‘Niet besteld? Geef geen geld!’

Via ConsuWijzer voert ACM op dit moment de campagne ‘Niet besteld? Geef geen geld!’ Want als consumenten niet betalen, stoppen bedrijven vanzelf met het op een oneerlijke manier verkopen van producten. Als het aanbod niet volgens de regels was, hoeven consumenten niet te betalen. Ook niet als een incassobureau dat eist. Want er zijn regels die consumenten beschermen. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM.

ACM houdt verscherpt toezicht op bedrijven die consumenten ongevraagd vervolgzendingen sturen waar zij voor moeten betalen. Waar nodig zal ACM bedrijven aanpakken. Bijvoorbeeld door boetes op te leggen.

Praktisch advies voor consumenten over ongevraagde vervolgzendingen