Nieuwsbericht

Boete Essent negeren Bel-me-niet Register

17-04-14nieuwsbericht

Dit is een artikel uit 2014. De informatie is mogelijk verouderd. Zoekt u actuele informatie? Kijk dan in de blauwe kolom aan de rechterkant van dit artikel. Daar staan links naar meer informatie over dit onderwerp.

De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft energiebedrijf Essent beboet omdat het zich niet hield aan het Bel-me-niet Register. In 2010 en 2011 belde het energiebedrijf veel consumenten die stonden ingeschreven in het Register, met het doel hen iets te verkopen. Het onderzoek is onder andere gestart naar aanleiding van klachten van consumenten bij ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM.

Essent maakte daarbij gebruik van telefoonnummers van consumenten die hun gegevens hadden achtergelaten via enquêtes op websites. Consumenten maakten door deel te nemen aan de enquête kans op een prijs. Essent mag deze telefoonnummers alleen gebruiken voor telemarketing als de consument daar duidelijk om heeft gevraagd. Dat was niet altijd het geval. Essent had deze telefoonnummers daarom vóór gebruik moeten vergelijken met het Bel-me-niet Register.

Consumenten die kiezen voor het Bel-me-niet Register, moeten erop kunnen vertrouwen dat bedrijven het register checken voordat ze klanten gaan bellen. Omdat Essent dat niet had gedaan heeft ACM aan Essent een boete opgelegd van 47.500 euro.

Basisinformatie

Consumententhema