Iets vragen of melden?

Blendle past misleidende verkooppraktijk aan op verzoek van ACM

21-07-17nieuwsbericht

Blendle, een online dienst die tegen betaling journalistieke artikelen uit gerenommeerde Nederlandse media aanbiedt, heeft haar verkooppraktijk moeten aanpassen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vond de verkooppraktijk misleidend en vroeg om de aanpassing.

Klanten van Blendle kregen niet duidelijk te zien dat Blendle geld van hun artikeltegoed afschreef als zij in een bericht van Blendle klikten op een krantenkop die zij interessant vonden. Bijvoorbeeld in Facebook- en Twitter-advertenties en in sms-berichten van Blendle. Na de aanpassing is dat wel duidelijk. De kosten van het openen van het artikel staan nu meteen vermeld. Ook heeft Blendle een bevestigingsvenster toegevoegd. In dat venster krijgt de klant de vraag of hij het aangeklikte artikel inderdaad wil lezen en daarvoor wil betalen. Pas na het klikken op een ‘bestelknop’ in dat venster mag Blendle het bedrag bij de klant in rekening brengen.

Eerder was het voor klanten van Blendle onvoldoende duidelijk dat meteen geld van hun artikeltegoed werd afgeschreven zodra zij op een titel van een artikel klikten. Via Consuwijzer ontving ACM hierover klachten. Blendle voerde de aanpassing binnen twee weken uit.

Wat zegt de wet over verkoopprakrijken?

Een ondernemer die consument uitnodigt iets te kopen, moet in die uitnodiging of aanbieding duidelijk vermelden wat de kosten van de aankoop zullen zijn en wat het moment van aankoop is.

Meld misleidende verkooppraktijken bij ConsuWijzer

Heb jij te maken met een ondernemer die zich niet aan deze regel houdt? Meld het bij ConsuWijzer. ACM kan dan optreden tegen de ondernemer. Bijvoorbeeld door een waarschuwing of boete.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer