Betaal niet voor ongeldige abonnementen op kortingssites

13-02-17nieuwsbericht

Ben jij gebeld door een verkoper van een cash back of kortingsdienst op internet? Dacht je nergens aan vast te zitten? Maar beweert het bedrijf nu dat je moet betalen voor een abonnement op zo’n dienst, omdat je aan de telefoon ‘ja’ zou hebben gezegd? Trap er niet in. Heb jij niet schriftelijk ingestemd door een handtekening of e-mail? Dan hoef je niet te betalen. Want er is geen geldige overeenkomst. Laat je niet bang maken door dreigende incassobrieven. Als het bedrijf niet kan bewijzen dat jij schriftelijk hebt ingestemd, kunnen ze niets tegen je beginnen.

ConsuWijzer krijgt veel meldingen over dit soort misleiding. Cashback en kortingsdiensten bieden tegen betaling toegang tot een website waar je aanbiedingen vindt of kunt sparen bij aankoop van producten en diensten. Maar ze zijn van tevoren niet duidelijk over de hoge prijs die ze voor hun dienst vragen.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is al opgetreden tegen een paar van deze bedrijven. Helaas blijven er steeds nieuwe verschijnen. Door niet te betalen help je deze oneerlijke handelspraktijken stoppen.

Waarom hoef je niet te betalen?

  • Wil een bedrijf jou via de telefoon een lidmaatschap of abonnement op een kortingsdienst verkopen? Dan moet hij jou het aanbod schriftelijk toesturen en jij daarmee schriftelijk instemmen. Dit is het zogenaamde schriftelijkheidsvereiste. Schriftelijk instemmen betekent dat je per email of brief laat weten dat je akkoord gaat met het aanbod.
  • Heb jij dit niet gedaan, dan is er geen sprake van een geldige overeenkomst. Je zit dan nergens aan vast en hoeft niet te betalen.
  • Beweert het bedrijf dat het schriftelijkheidsvereiste niet geldt, omdat het om een eenmalige betaling gaat? Dan vergissen ze zich. De cashback en kortingsdiensten zijn volgens de wet ‘overeenkomsten voor het geregeld verrichten van diensten’. Daarvoor geldt het schriftelijkheidsvereiste.
  • Het maken van een geluidsopname aan het einde van het telefoongesprek (een ‘voicelog’) is geen schriftelijke instemming.
  • Bedrijven die telefonisch iets willen verkopen moeten zich aan meer regels houden. De verkoper moet bijvoorbeeld duidelijk zijn over het aanbod, de prijs en de voorwaarden (zoals de duur van de overeenkomst, de opzegtermijn en de bedenktijd).

Wat kun je doen?

Heb jij te maken hebben met zo’n bedrijf? ACM adviseert je om niet te reageren op hun mails of brieven. Doe je dat namelijk wel, dan zullen ze blijven proberen je te overtuigen van hun gelijk.

Forward