Bestel niet zomaar iets via sociale media. Check eerst wie erachter zit

23-11-17nieuwsbericht

Vandaag starten wij een landelijke campagne om consumenten te waarschuwen voor de risico’s van kopen via sociale media. Want het blijkt dat mensen zich daar gemakkelijk laten verleiden tot aankopen waar ze achteraf spijt van hebben. Ze betalen er soms tientallen of honderden euro’s aan bedrijven die ze niet kennen. Maar als het product niet of te laat geleverd wordt, of niet bevalt, krijgen zij hun geld soms lastig of niet terug. Mensen kunnen zich soms niet meer herinneren bij wie ze hebben besteld. Of kunnen geen adres- en contactgegevens van het bedrijf vinden.

Impuls shoppen

In een social media advertentie kan een product er aantrekkelijk uitzien. Bovendien zijn die advertenties gericht op jouw persoonlijke interesses. Je kunt het in een paar klikken bestellen en afrekenen, lekker makkelijk. Maar wat als er niet geleverd wordt of het product niet bevalt? En het bedrijf dan onbereikbaar is? Ook blijkt dat bedrijven die via social media verkopen consumenten lang niet altijd de verplichte informatie geven. Zoals informatie over het retourrecht en de verzendkosten. Terwijl zij, net als webwinkels, verplicht zijn dit duidelijk te vermelden voordat de consument de aankoop doet.

Online Shop Check

Voordat jij je geld of gegevens op social media weggeeft, adviseren wij je daarom eerst te checken of de aanbieder wel betrouwbaar is. Dat kan eenvoudig met de Online Shop Check .’ De Shop Check legt ook uit hoe je je het beste kunt betalen bij online aankopen. De campagne is te zien op Instagram, Facebook, YouTube en Marktplaats. Daarnaast zetten we populaire YouTubers in, specifiek om jongeren te bereiken.

Klachten? Meld het bij ConsuWijzer

Heb jij te maken met een bedrijf dat oneerlijk handelt via social media? Meld het bij ConsuWijzer. Jouw melding helpt de Autoriteit Consument & Markt om op te treden tegen bedrijven die de regels overtreden.

Forward