Autoriteit Consument & Markt stelt consument centraal

11-04-13nieuwsbericht

Dit is een artikel uit 2013. De informatie is mogelijk verouderd. Zoekt u actuele informatie? Kijk dan in de blauwe kolom aan de rechterkant van dit artikel. Daar staan links naar meer informatie over dit onderwerp.

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van ACM (Autoriteit Consument & Markt). ACM heeft vandaag bekend gemaakt wat zij belangrijk vindt. Dit heeft zij verteld op de startbijeenkomst van de nieuwe toezichthouder.

In haar aanpak stelt ACM de consument centraal. Bij alles wat de toezichthouder doet is het doel dat de consument daar uiteindelijk beter van wordt. Daarom vindt ACM het onder andere belangrijk dat:

  • de consument wat te kiezen heeft;
  • (nieuwe) bedrijven een eerlijke kans krijgen om (nieuwe) producten en diensten aan te bieden;
  • de consument zijn keuze maakt op basis van volledige, duidelijke en eerlijke informatie;
  • de consument ook zelf in actie komt wanneer hij een probleem heeft met een product of dienst.

Welke problemen pakt ACM aan?

Ook maakte ACM vandaag bekend aan welke marktproblemen zij in ieder geval in 2013 gaat werken. Dit zijn:

  • zorgen dat belangrijke ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie goed zijn voor de consument. Zoals de uitrol van 4G-netwerken en het bewaken van de digitale veiligheid;
  • onderzoek naar de markt op het gebied van wonen. Consumenten hebben minder keuze bij wie ze hun hypotheek kunnen afsluiten. ACM wil daarom onder andere kijken of er genoeg kansen zijn voor nieuwe aanbieders om toe te treden tot de hypotheekmarkt.
  • zorgen dat bedrijven zich houden aan de regels die gelden voor de informatie die ze geven over hun producten en diensten. En ook het aanpakken van agressieve verkooppraktijken. Zodat de consument op basis van volledige, duidelijke en eerlijke informatie zijn keuze maakt. Vooral op het gebied van telecom, energie, de reisbranche en mobiele games.

Meer informatie over ACM

De Autoriteit Consument & Markt is op 1 april 2013 van start gegaan. De autoriteit is ontstaan door een fusie tussen drie toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit).

Als ACM één of meer meldingen krijgt waaruit blijkt dat een bedrijf structureel de regels overtreedt, dan kan zij verschillende dingen doen, bijvoorbeeld:

  • bij een overtreding een boete geven aan een bedrijf
  • een bedrijf dwingen om een oplossing te zoeken voor een bepaald probleem
  • via ConsuWijzer extra voorlichting geven over een bepaald onderwerp

Wat doet de toezichthouder met uw melding?

Forward

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer