Nederlandse auto-importeurs moeten de werkelijke prijs van auto’s tonen in al hun uitingen voor consumenten. Daarmee bedoelen we de prijs inclusief autorijklaarkosten. Vanaf morgen kunnen zij een boete krijgen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) als zij dit niet doen.
Voorheen overtraden veel auto-importeurs en dealers deze regel. Op de websites of in showrooms, brochures of reclames van importeurs en dealers zag je dan een lagere prijs. Of de autorijklaarkosten werden in kleine lettertjes vermeld. Dat is misleidend voor jou als consument. Want in de prijs zitten nog niet de bijkomende kosten die iedereen moet betalen om met een gekochte auto de weg op te kunnen. Importeurs en dealers van auto’s noemen deze bijkomende kosten autorijklaarkosten.
Autorijklaarkosten zijn bij nieuwe auto’s bijvoorbeeld:
Zijn die kosten niet opgenomen in de prijs, dan lijken auto’s 600 tot 1500 euro goedkoper. Daardoor kun je autoprijzen lastig vergelijken. Of kom je voor verrassingen te staan bij het afrekenen als ineens blijkt dat je meer moet betalen dan je dacht.
Soms zitten in autorijklaarkosten extra opties, die níet nodig zijn om met de auto de weg op te kunnen. Bij tweedehands auto’s is dit vaak het geval. Het gaat dan bijvoorbeeld om een nieuwe mattenset, extra garantie of een onderhoudsbeurt. Zulke opties hoeven niet in de prijs te zijn inbegrepen. Want je kunt er ook voor kiezen deze opties niet te nemen.
De regels gelden ook voor motoren, aanhangwagens, busjes, tweedehands auto’s, etc. Want bij alle producten en diensten moeten ‘onvermijdbare kosten’ in de prijs zijn inbegrepen. Dit zijn dus kosten die je sowieso moet betalen om een product of de dienst te kunnen gebruiken.
Kom je vanaf 1 november 2016 een adviesprijs van een auto tegen, waarin de autorijklaarkosten niet zijn opgenomen? Of word je bij andere aankopen verrast door bijkomende kosten waar je niet onderuit kunt? Meld dit bij ConsuWijzer. Jouw melding helpt ACM op te treden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden.