Nederlandse autoverkopers (auto-importeurs, autodealers en handelaren) moeten transparante prijzen adverteren. Dat zijn prijzen inclusief de onvermijdbare kosten, vaak aangeduid als rijklaarkosten. Zodat je als consument niet voor onaangename verrassingen komt te staan, als je de rekening gepresenteerd krijgt. En je verschillende aanbiedingen goed kunt vergelijken. Zijn de onvermijdbare rijklaarkosten niet in de geadverteerde prijs inbegrepen? Dan lijkt een nieuwe auto 600 tot 1.500 euro goedkoper dan hij in werkelijkheid is.
Helaas hielden autoverkopers zich tot afgelopen zomer onvoldoende aan deze regel. Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft hen daarom gewaarschuwd dat zij geen misleidende prijzen meer mogen adverteren. Zij riskeren anders een boete. Uit een nacontrole blijkt dat autoverkopers zich daardoor nu goed aan de regels houden.
Adverteert een autoverkoper toch nog een prijs waarin niet alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen? Meld dit dan bij ConsuWijzer.
Het gaat om kosten die je als consument sowieso moet betalen om met de auto de weg op te kunnen. Kosten waar je niet omheen kunt. Bijvoorbeeld:
Bij tweedehandsauto’s zijn de rijklaarkosten lager. De regels gelden ook voor bijvoorbeeld motoren, caravans en campers.
Sommige kosten die autoverkopers rekenen zijn wél vermijdbaar. Dit zijn extra’s, die de ene consument wel wil en de ander niet. Denk aan een set matten, een extra garantie of een volle benzinetank. Deze kosten hoeven niet te zijn inbegrepen in de geadverteerde autoprijs.
Autoverkopers moeten de prijs inclusief onvermijdbare rijklaarkosten juist vermelden in al hun reclames en uitingen richting consumenten. Bijvoorbeeld in de krant, op een poster in een bushokje, op internet, op radio of tv en in de showroom. Adverteren zij een lagere prijs, dan is dat misleidend. Meld dat bij ConsuWijzer!