Nieuwsbericht

Apple en Google bieden games niet langer als ‘gratis’ aan

03-11-15nieuwsbericht

Kinderen lopen minder risico om ongewenst geld uit te geven tijdens het spelen van een online spelletje. Dit komt onder andere doordat Apple en Google dit soort games niet langer als ‘gratis’ aanbieden in hun appstores. Dit maakt de ACM vandaag bekend in een nieuwsbericht.

Voordat kinderen en hun ouders een game in de appstore kopen, kunnen zij nu zien of het mogelijk is om tijdens het spelen van die app geld uit te geven. Bijvoorbeeld om extra levens, wapens of munten te kopen. Zo weten kinderen en hun ouders van te voren of zij extra kosten kunnen verwachten.

Daarnaast kunnen gebruikers nu vooraf zelf bepalen welke instellingen bij betalingen zij prettig vinden. Ze kunnen er dan bijvoorbeeld voor kiezen:

  • dat ze elke keer een wachtwoord in moet voeren om iets in het spel te kunnen kopen;
  • dat ze na het invoeren van een wachtwoord 15 minuten lang apps of dingen in apps kunnen kopen. Zoals extra levens;
  • om aankopen in apps helemaal te blokkeren.

Hiermee hebben Apple en Google zich gehouden aan een groot deel van de afspraken die zij maakten met de ACM en andere Europese toezichthouders. Wel vindt de ACM dat consumenten de contactgegevens van app-bouwers, Google en Apple makkelijker moeten kunnen vinden. Zodat ze bijvoorbeeld vragen kunnen stellen of problemen over de game kunnen melden.