Nieuwsbericht

ACM spreekt modewebwinkels succesvol aan op terugbetaling bij retour

01-07-15nieuwsbericht

Honderden online modewinkels hebben de informatie op hun website over terugbetalen aangepast. Dit na acties van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gaat om informatie over terugbetalen wanneer consumenten een artikel terugsturen. De informatie die webwinkels hierover gaven, was vaak niet volgens de regels. Dat maakt ACM vandaag bekend in een nieuwsbericht.

Steeds meer consumenten bestellen modeartikelen zoals (sport)kleding, schoenen en accessoires online. 35% van deze artikelen sturen consumenten terug. ACM vindt het daarom belangrijk dat consumenten goede informatie ontvangen over terugbetalen.

Al je geld terug

Meer dan de helft van de websites die ACM onderzocht, gaf informatie die niet volgens de regels was. Er stond bijvoorbeeld niet dat je bij een retour al je geld terug krijgt, inclusief bezorg- en andere kosten. Volgens de wet hebben consumenten die hun hele bestelling terugsturen hier namelijk recht op. De kosten voor het retour sturen van producten moet de consument wel zelf betalen. Tenminste, als de webwinkel dit voor bestelling duidelijk heeft vermeld.

Binnen 14 dagen terugbetalen

Ongeveer 85% van de webwinkels informeerde consumenten ook niet goed over hoe lang het duurt voor zij terugbetalen. Volgens de regels moet de webwinkel de consument die zijn aankoop annuleert binnen 14 dagen zijn geld terugbetalen. De 14 dagen gaan in op het moment dat de consument aan de webwinkel laat weten dat hij de aankoop annuleert.

Boetes

ACM gaat binnenkort webwinkels aanpakken die consumenten nog steeds niet goed informeren. ACM kan hiervoor boetes opleggen tot 450.000 euro per overtreding.