Nieuwsbericht

ACM houdt waarschuwingsdag stilzwijgende verlenging abonnementen

10-07-14nieuwsbericht

ACM (Autoriteit Consument & Markt) houdt vandaag een handhavingsdag rondom de regels voor abonnementen. De toezichthouder gaat tientallen bedrijven waarschuwen die zich niet aan de regels houden. De bedrijven moeten nu binnen een bepaalde tijd aan de regels voldoen. Doen zij dit niet dan krijgen zij alsnog een boete.

Meldingen van consumenten

Het gaat om bedrijven die abonnementen op bijvoorbeeld kranten, tijdschriften of kinderboekjes verkopen. Maar ook om sportscholen en datingsites. Dit blijkt uit signalen van consumenten bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM. Onder andere dankzij deze signalen weet de toezichthouder waar het niet goed gaat.

De regels

De bedrijven die ACM waarschuwt houden zich vaak niet of onvoldoende aan deze regels:

  • Bedrijven mogen abonnementen die aflopen niet stilzwijgend voor bepaalde tijd verlengen. De consument moet na afloop van het oorspronkelijke contract, het abonnement  per maand kunnen opzeggen. Behalve bij abonnementen voor dag-, week- en maandbladen. Deze mogen met maximaal 3 maanden worden verlengd;
  • Voor abonnementen op bladen of tijdschriften die minder dan 1x per maand verschijnen, geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden;
  • Ondernemers mogen het de consument niet moeilijk maken om op te zeggen. Zo moet een consument in ieder geval kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop hij het abonnement is aangegaan. 
  • Proefabonnementen op dagbladen of tijdschriften moeten na de afgesproken proeftijd eindigen. Consumenten mogen daarna niet zomaar vastzitten aan een betaald abonnement.

Bedrijven die zich niet houden aan de regels voor abonnementen benadelen consumenten. Onder andere doordat zij ongewenst langer vastzitten aan een abonnement waar zij voor moeten betalen. Maar ook benadelen zij bedrijven die zich wel aan de regels houden. Daarom pakt ACM dit aan.