ACM en AFM pakken samen problemen bij incassobureaus aan

05-11-15nieuwsbericht

Incassobureaus houden zich niet altijd aan de regels. Hierdoor lijden consumenten schade. Dit maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag bekend.

Drie problemen met incassobureaus

ACM heeft de incassosector onder andere onderzocht omdat consumenten problemen meldden bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het consumentenloket van ACM. ACM ziet drie problemen die voorkomen bij incassobureaus.

  1. Incassobureaus vragen onterecht geld aan consumenten. Zij innen bijvoorbeeld geld voor ongevraagde vervolgzendingen. Heeft de consument niet met deze vervolgzending ingestemd? Dan hoeft hij hiervoor ook niet te betalen. Een incassobureau mag dit geld dan niet bij de consument innen.
  2. Incassobureaus vragen meer geld dan zij mogen vragen. Ook zijn de rekeningen vaak onduidelijk. Consumenten kunnen niet zien waarvoor zij allemaal moeten betalen en hoeveel. Hierdoor kunnen consumenten de rekening vaak moeilijk of niet controleren.
  3. Incassobureaus mogen druk uitoefenen zodat consumenten gaan betalen. Dit mag echter niet op een oneerlijke manier. Incassobureaus dreigen soms met maatregelen die zijzelf niet mogen nemen. Zij dreigen bijvoorbeeld dat zij de spullen van de consument gaan verkopen. Een incassobureau heeft niet het recht om dit te doen. Zo zetten incassobureaus consumenten dus op een oneerlijke manier onder druk.

Signalen melden bij ConsuWijzer

ACM en AFM (Autoriteit Financiële Markten) werken samen om de problemen in de incassosector aan te pakken. De incassobureaus en de brancheorganisatie NVI moeten zelf ook eraan werken om deze problemen op te lossen. Meldingen van consumenten bij ConsuWijzer over waar het niet goed gaat, zijn daarom belangrijk voor ACM. Dus hebt u een vraag of klacht over een incassobureau? Meld het dan bij ConsuWijzer.

Meer informatie over uw rechten bij incassobureaus

Forward

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

Ma-vr 08.30u-17.30u

Tarief 088-nummer