Nieuwsbericht

ACM dwingt energieaanbieders tot aanpassen online informatie

06-08-15nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vier energieaanbieders op de vingers getikt. De bedrijven gaven via hun website onduidelijke en misleidende informatie over prijzen. Dat maakt de ACM vandaag bekend in een nieuwsbericht.

Overtredingen Nuon en Windunie

Nuon vermeldde de hoogte van de netbeheerkosten niet duidelijk en begrijpelijk. Ook gaf Nuon via een berekeningstool misleidende informatie over wat een energiecontract de consument per jaar ongeveer zou gaan kosten. Wederverkoper Windunie was er niet duidelijk over dat zij zelf geen leverancier is. Consumenten wisten daardoor niet van welke leverancier zij energie krijgen. Ook gaf het bedrijf onduidelijke informatie over de prijs en deed dit te laat in het proces. Verder waren beide bedrijven niet duidelijk over de wettelijke bedenktijd die de consument heeft.

De ACM dwingt tot aanpassen informatie

De ACM heeft Nuon en Windunie een ‘last onder dwangsom’ opgelegd. Dat betekent dat als de bedrijven de informatie op hun website niet aanpassen, zij een boete moeten betalen. Omdat Nuon en Windunie de informatie op hun site op tijd hebben aangepast, hoeven zij geen boete te betalen. De twee andere bedrijven hebben geen last gekregen omdat zij de informatie meteen hebben aangepast.

Goed informeren van consumenten

Consumenten klagen al jaren dat energiebedrijven hen niet goed informeren over hun aanbod. Hierdoor kan het voor consumenten moeilijk zijn om een eerlijke vergelijking te maken. De ACM vindt het belangrijk dat consumenten een goede keuze kunnen maken. De toezichthouder blijft de informatie op de website van deze en alle andere aanbieders daarom scherp in de gaten houden.

ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM.