Nieuwsbericht

ACM beboet KPN voor onvoldoende beveiliging klantgegevens

02-06-15nieuwsbericht

ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft al in december 2013 aan KPN B.V. een boete opgelegd. De boete is opgelegd omdat KPN de systemen met persoonsgegevens niet goed had beveiligd. Telecomaanbieders moeten de gegevens van hun klanten volgens de wet goed beschermen zodat anderen er niet bij kunnen.

Nadat een hacker in januari 2012 had ingebroken in het netwerk van KPN, heeft ACM (voorheen OPTA) een onderzoek ingesteld. Uit het onderzoek bleek dat in de periode voor de hack de beveiliging van persoons gegevens onvoldoende was. Hiervoor heeft ACM een boete opgelegd aan KPN van in totaal 364.000 euro. Nadat de hack was ontdekt heeft KPN snel gereageerd en de beveiliging aangepast.

Het boetebesluit en de beslissing op bezwaar van ACM worden nu pas openbaar gemaakt. KPN heeft zich hier eerder tegen verzet. De rechter heeft nu gezegd dat beide besluiten van ACM openbaar mogen worden.