Zes ton boete voor vijf webwinkels die retourregels overtraden

25-10-16nieuwsbericht

Webwinkels Coolcat.nl, Bever.nl, Shoebaloo.nl, kiesdejuistesportbh.nl (nu bhsupport.nl) en de voormalige eigenaar van Hipvoordeheb.nl hebben samen 590.000 euro boete gekregen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). De vijf winkels hielden zich niet aan de regels voor het annuleren van online aankopen.

Webwinkels moeten jou als klant juist en volledig informeren over je wettelijke rechten als je een aankoop wilt annuleren. De vijf beboete webwinkels deden dat niet. Zij gaven bijvoorbeeld foute of te weinig informatie op hun website over:

  • je recht op 14 dagen bedenktijd
  • je recht om alle kosten van de aankoop terugbetaald te krijgen, dus ook de bezorgkosten
  • je recht om geld terug te krijgen (en geen tegoedbon!) als je met geld had betaald

De hoogste boetes gingen naar Bever en Coolcat. Zij gingen nog verder de fout in door de bezorgkosten niet of niet altijd terug te betalen aan klanten die hun bestelling terugstuurden.

In 2014 had ACM al gewaarschuwd modewebwinkels in de gaten te gaan houden. De webwinkels die nu beboet zijn kwamen onder meer naar voren door meldingen bij ConsuWijzer en onderzoek van de Consumentenbond.

Twee weken bedenktijd

Koop je iets bij een webwinkel? Dan heb je twee weken bedenktijd. Die gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. In die tijd kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet. Een e-mailtje is voldoende en je hoeft geen uitleg te geven. Daarna heb je nog veertien dagen om de aankoop terug te sturen. Dit geldt ook voor artikelen die je in de uitverkoop hebt gekocht. Of voor kleding die je al hebt gepast. De webwinkel moet jou op tijd terugbetalen. Dat is binnen 14 dagen na jouw bericht dat je van de koop afziet.

Bezorgkosten krijg je ook terug

Annuleer jij een bestelling in zijn geheel? Dan moet de webwinkel het volledige bedrag dat jij had betaald terugstorten. Dus ook de bezorgkosten of bijvoorbeeld administratiekosten.

Weiger een tegoedbon

Een webwinkel mag jou alleen een tegoedbon geven als jij met een tegoedbon had betaald. Of als dat persoonlijk met je was afgesproken.

Meld oneerlijke handel of misleiding

Heb jij te maken met een webwinkel die zich niet aan de regels houdt? Meld het bij ConsuWijzer. Wij kunnen oneerlijke handel en consumentenmisleiding dan beter in de gaten houden. En er iets tegen doen als dat nodig is.

Forward

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

 

Bel ons op 088 0 70 70 70

Over bellen met ConsuWijzer

 

App ons op 06 5252 7006
Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer

 

Mail ons
Reactie binnen 6 werkdagen

Naar ons contactformulier