Misleidende verkoop

Nepreviews, nepprofielen, neplikes en nepvolgers

Ziet u online of op social media een populair product of een goede aanbieding? En bent u van plan om dit te bestellen? Laat u niet misleiden. 

Bedenk dat bedrijven en influencers niet altijd betrouwbaar zijn. Zij kunnen gebruikmaken van neplikes, nepvolgers en ook van nepreviews. Het lijkt dan alsof hun producten heel goed en gewild zijn, maar dat is niet altijd zo. Nep is soms lastig te onderscheiden van echt.

Wij helpen u met deze tips

  1. Het profiel heeft geen foto, contactgegevens of andere informatie, maar wel heel veel volgers.
  2. De naam van het account bestaat uit letters, cijfers en bijzondere tekens. Bijvoorbeeld mq_hayq5897.
  3. Stuurt u een bericht? Dan krijgt u geen antwoord of een standaardantwoord dat uw vraag niet beantwoordt.
  4. Het account heeft heel weinig volgers, maar krijgt wel veel likes en reacties op een post.
  5. Het account heeft juist heel veel volgers, maar krijgt maar heel weinig likes en reacties op een post.
  6. Iedere post krijgt ongeveer evenveel likes. Het maakt niet uit wat het onderwerp is.
  7. De reacties of reviews bestaan uit woorden in plaats van zinnen. Er staan veel spelfouten, emoji’s en uitroeptekens in.
  8. De reacties hebben niets te maken met het bericht.
  9. De antwoorden van het account op de reacties of reviews zijn vaak hetzelfde.
  10. Lees meerdere reviews en zorg dat u zo een compleet beeld krijgt van het product.
Tip: doe onze checklist Veilig Online Winkelen

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?


Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.