Iets vragen of melden?

Hoe stop ik een mobiele internetdienst of sms-dienst?

Een mobiele internetdienst of sms-dienst kan een hoge telefoonrekening opleveren. U betaalt bijvoorbeeld voor een game of een dagelijks weerbericht. Soms weet u niet eens dat u hiervoor betaalt. Via Payinfo kunt u zich afmelden en alle diensten blokkeren.

Wat zijn mobiele internetdiensten en sms-diensten?

Een mobiele internetdienst of sms-dienst is een betaalde service voor uw mobiele telefoon. De kosten betaalt u via uw mobiele telefoonrekening. U krijgt bijvoorbeeld elke dag een sms-bericht met uw horoscoop. U downloadt eenmalig een ringtone. Of u hebt een abonnement op het spelen van een game. Chatten kan ook een flink bedrag kosten per bericht, bijvoorbeeld op erotische websites.

Aanbieders van deze diensten en telefoonaanbieders hebben afspraken over de manier waarop zij u deze diensten aanbieden. Deze gedragscodes publiceren zij op de website van Payinfo. Via payinfo.nl kunt u zich ook afmelden voor mobiele diensten. En u kunt alle diensten blokkeren.

Hoe kan ik zien welke mobiele diensten ik gebruik?

U kunt op 2 manieren controleren of u betaalt voor een mobiele internetdienst of sms-dienst:

  1. Kijk op uw telefoonrekening. Hierop staan alle mobiele diensten apart vermeld, bijvoorbeeld als ‘sms-dienst’, ‘diensten mobiel internet’ of ‘payinfo.nl’.
  2. Vul uw mobiele telefoonnummer in op de website van Payinfo. U ziet dan een overzicht van al uw mobiele internetdiensten en sms-diensten.

Hoe kan ik me afmelden voor een mobiele internetdienst?

Afmelden voor mobiele internetdiensten en sms-diensten doet u via de website van Payinfo. Uw afmelding gaat dan automatisch naar de aanbieder van de dienst.

Hoe kan ik mobiele internetdiensten blokkeren?

U kunt mobiele internetdiensten en sms-diensten blokkeren via de website van Payinfo. Daarna kunt u deze diensten niet meer aanzetten op uw telefoon.

Wilt u toch weer gebruik maken van een mobiele internetdienst? Dan moet u de blokkade eerst uitzetten.

Wat kan ik doen als ik onterecht ben aangemeld bij een sms-dienst?

Bij een sms-dienst moet uw telefoonaanbieder bewijzen dat de verkoop volgens de wettelijke regels verliep. Tot die tijd hoeft u de rekening van de sms-dienst niet te betalen. Wil de telefoonaanbieder het probleem niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telefoonaanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Wat kan ik doen als ik onterecht ben aangemeld bij een mobiele internetdienst?

Bij een mobiele internetdienst moet u zelf bewijzen dat de verkoop niet volgens de regels verliep. Dit is meestal erg lastig. Een bewijs kan bijvoorbeeld een schermafdruk zijn waarop te zien is dat de aanbieder zich niet aan de regels houdt. De belangrijkste regels voor mobiele internetdiensten vindt u in de Gedragscode Betaalde Mobiele Internetdiensten.

Ondertussen moet u wel de rekening betalen. U kunt er dan voor kiezen om ‘onder protest’ te betalen. Hiermee krijgt u het recht om later terug te komen op uw klacht, als u meer bewijs hebt. Maak het bedrag over en schrijf bij het betalingskenmerk: "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten". Leg de telefoonaanbieder uit waarom u onder protest betaalt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Let op

Voorkom dat iemand anders zonder uw toestemming mobiele diensten koopt via uw telefoon. U draait dan mogelijk op voor de kosten. Beveilig uw telefoon, bijvoorbeeld door het scherm te vergrendelen.

Herbruikbaar blok - Uw recht halen en melden [UITKLAPPER]

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Het is momenteel erg druk. Wilt u snel antwoord op uw vraag? App of bel ons.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer