Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Prijzen en bijkomende kosten

Als u iets koopt, moet dat kunnen voor de prijs die het bedrijf als eerste laat zien. Daar mogen geen verplichte kosten meer bijkomen.

U ziet iets aangeboden voor een aantrekkelijke prijs. Bijvoorbeeld een vliegticket, auto of concertkaartje. Maar zodra u gaat kopen, telt het bedrijf allerlei kosten bij de prijs op. Bijvoorbeeld boekingskosten, autorijklaarkosten of reserveringskosten. U krijgt uw vliegticket, auto of concertkaartje alleen als u méér betaalt dan de prijs waarmee u bent begonnen.

Zulke extra kosten heten ook wel 'sluipkosten'. Mag dit zomaar? Nee.

Bedrijven mogen geen sluipkosten rekenen

U moet vóóraf weten wat u minimaal betaalt, en waarvoor. Anders kunt u prijzen niet echt vergelijken. Dit staat onder meer in de Prijzenwet en de Wet oneerlijke handelspraktijken.

Verplichte kosten moeten in de aanbiedingsprijs zitten

Zijn er kosten die u altijd moet bijbetalen? Zulke kosten noemen we 'onvermijdbare kosten'. Ze moeten in de eerste prijs zitten die u ziet. Het bedrijf mag ze niet bij de prijs optellen terwijl u bestelt, boekt of de aankoop regelt.

Kijk wat dit betekent voor verschillende producten en diensten:

Verkeerde aanbiedingsprijs? Sluipkosten bij bestelling, boeking of koop?

Ziet u in een advertentie niet de juiste prijs? Worden verplichte kosten pas duidelijk terwijl u bestelt, boekt of koopt? Of worden ze onduidelijk of te laat genoemd? Laat de aanbieder dat dan weten. En meld het bij ACM ConsuWijzer.

U kunt ook een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC kan zorgen dat het bedrijf de aanbieding of reclame stopt.

Ik heb sluipkosten betaald, kan ik die terugkrijgen?

Is de koop al gesloten? Dan kunt u daar achteraf alleen iets aan doen als u misleid bent. Kijk of dat zo is. Bij sluipkosten is dit niet altijd het geval.

Zie ook