Iets vragen of melden?

Wat mag ik van een product verwachten?

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Dit betekent dat het product biedt wat u ervan mag verwachten. Maar wat mag u precies van een product verwachten? En hoe komt u daarachter?

Wat u van een product mag verwachten, hangt onder andere af van:

  • de prijs
  • het soort product
  • het soort winkel
  • of het product nieuw is of tweedehands
  • wat de verkoper gezegd heeft over het product
  • de informatie in een folder of website van de fabrikant, of op de verpakking.

Dit betekent dat u van een dure televisie meer kunt verwachten dan van een goedkope. En dat u van een 6 jaar oude auto minder kunt verwachten dan van een nieuwe. Maar u mag altijd verwachten dat u het product normaal kunt gebruiken. En dat het veilig is.

Hoe weet ik wat ik kan verwachten?

Om te weten wat u van een product kunt verwachten, kunt u er informatie over lezen. Bijvoorbeeld in een folder of op internet. Een product moet aan die informatie voldoen.

Ook kunt u informatie vragen aan de verkoper. Deze heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij over het product weet. En dat hij u moet waarschuwen als het product minder goede punten heeft. Als de verkoper iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet.

Let op

Wilt u het product anders gebruiken dan normaal? Wilt u het bijvoorbeeld veel intensiever gebruiken of wilt u er iets speciaals mee doen? Dan moet u vooraf aan de verkoper vragen of het  product daar geschikt voor is. Doet u dat niet, dan hebt u hem geen kans gegeven om u goed te informeren. U mag dan niet verwachten dat het product aan uw eisen voldoet.

Voorbeeld

U koopt een wasmachine en bent van plan om iedere dag minimaal 6 wassen te doen. Dit is meer dan gebruikelijk. U moet dan voor de aankoop aan de verkoper vragen of de wasmachine daar geschikt voor is. Doet u dat niet en gaat de machine al snel kapot door het intensieve gebruik? Dan hebt u er niet altijd recht op dat de verkoper het probleem voor u oplost.

Waar moet ik op letten als ik iets koop?

Als u iets koopt, hebt u een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u voldoende informatie aan de verkoper moet vragen. Bijvoorbeeld of het product geschikt is voor wat u ermee wilt doen.

Koopt u een tweedehands product, bijvoorbeeld een auto? Dan is het extra belangrijk om goed te onderzoeken wat u koopt. Vraag bij een auto bijvoorbeeld naar de kilometerstand. En of hij goed onderhouden is. Soms weet de verkoper niet alles over het product. Dan kunt u er een deskundige bij halen of een keuring laten doen.

Hebt u voor de aankoop te weinig onderzoek gedaan? Of hebt u niet aan de verkoper verteld dat u het product voor een bepaald doel wilde gebruiken? Dan kunt u achteraf niet altijd klagen als het product toch niet aan de verwachtingen voldoet.

Hoelang moet een product meegaan?

Als u een product koopt, moet u het een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Hoe lang dat is, hangt af van het product. Wilt u weten hoe lang het product mee moet gaan? Vraag dit dan na bij de verkoper, de fabrikant of bij een deskundige.

Tip

Op de website van branchevereniging Techniek Nederland leest u hoelang bepaalde apparaten gemiddeld meegaan. Let op! De levensduur van uw product kan afwijken.

Mag ik minder verwachten van een product dat ik met korting heb gekocht?

Geeft een verkoper korting op een product? Of koopt u een product in de uitverkoop? Dat betekent niet altijd dat u minder van dit product mag verwachten. Want normaal gesproken moet de kwaliteit van afgeprijsde producten ook goed zijn.

Soms geeft de verkoper korting omdat de kwaliteit van het product wel slechter is. Bijvoorbeeld omdat het product al lang in de winkel heeft gestaan. Dan moet hij dat van tevoren aan u vertellen. Heeft hij dat gedaan en valt het product na de koop tegen? Dan heeft het geen zin om daarover te klagen. U kunt er dan niet mee teruggaan naar de winkel.

Voorbeeld

Er staat een bankje in de winkel dat in de uitverkoop is. Het bankje staat er al 2 jaar en iedereen heeft het uitgeprobeerd. Het bankje is daarom sterkt afgeprijsd. Als u het wil kopen vertelt de verkoper u dat het bankje niet helemaal goed meer is. Daarom kunt u er achteraf niet over klagen.

Tip

Twijfelt u of u een product met korting wilt kopen? Vraag dan altijd van tevoren of u uw geld terug kunt krijgen als u het product terugbrengt.

Wat als een product niet aan de verwachtingen voldoet?

Biedt  het product niet wat u ervan mag verwachten? Gaat het bijvoorbeeld al snel kapot of gaat het veel korter mee dan u dacht? Dan hebt u vaak recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Lees er meer over op deze pagina’s:

Heeft de verkoper u verkeerde of onjuiste informatie gegeven? En had u het product niet gekocht als u de juiste informatie had gehad? Dan kunt u de koop ongedaan maken. Dit noemen we ‘de koopovereenkomst vernietigen’. U moet het product dan teruggeven en u krijgt uw geld terug. 

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer