ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Ik heb iets gekocht, maar het is kapot

Hoelang heb ik garantie en welke rechten heb ik dan?

U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat. Gaat het sneller kapot? Dan moet de verkoper uw product maken of vervangen. Daar hebt u wettelijk recht op. Ga dus niet alleen uit van de garantie die de verkoper of fabrikant geeft.

Soms verkopersgarantie of fabrieksgarantie

Bij de aankoop van een product krijgt of koopt u soms extra garantie van de verkoper of fabrikant. Met deze garantie belooft de verkoper of fabrikant dat het product een bepaalde tijd goed werkt.

De verkoper of fabrikant kiest zelf de voorwaarden van zijn garantie. Bekijk dus in uw garantievoorwaarden wat hij voor u doet als het product kapot gaat. En hoelang hij dat doet. Vaak krijgt u tijdens de garantieperiode een reparatie of een nieuw product.

Soms geeft deze garantie niet meer rechten dan u al hebt volgens de wet. Als een product eerder kapot gaat dan u mocht verwachten, hebt u namelijk volgens de wet al recht op reparatie of vervanging.

Krijgt u volgens de garantievoorwaarden van de verkoper of fabrikant minder hulp dan waar u wettelijk recht op hebt? Dan gaat uw wettelijke garantie voor.

Altijd wettelijke garantie

U hebt ook rechten als u geen extra garantie van de verkoper kreeg of bijkocht. Gaat uw product eerder stuk dan u mag verwachten? Of werkt uw digitale dienst niet? En het is niet uw eigen schuld? Dan hebt u volgens de wet recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper. Ook als er niks over garantie van de verkoper of fabrikant op uw aankoopbewijs staat. Want u hebt deze rechten volgens de wet. Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'.

Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.

Tip!

Krijgt u geen garantie van de verkoper of fabrikant (meer)? Bekijk dan of u nog gebruik kan maken van uw wettelijke garantie.

Hoelang u garantie hebt, ligt aan het soort garantie. Bij verkopers- of fabrieksgarantie staat in de voorwaarden hoe lang deze verkopersgarantie of fabrieksgarantie duurt. Meestal een bepaald aantal jaar. De verkoper of fabrikant belooft daarmee dat het product voor die tijd goed werkt. En dat hij het oplost als het product eerder stuk gaat. Hoe lang deze garantie van de verkoper of fabrikant duurt kiest hij zelf. Dit kunt u lezen in zijn garantievoorwaarden.

Tip!

Krijgt u geen verkopersgarantie of fabrieksgarantie (meer)? Bekijk dan of u nog gebruik kunt maken van wettelijke garantie. 

Duur van wettelijke garantie

De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.

Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar. Het hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.

Gaat het om een digitaal bestand of een digitale dienst? En sprak u met de aanbieder af hoe lang u die krijgt? Of is het een doorlopend abonnement? Dan hebt u die hele periode ‘wettelijke garantie’.

U kunt wel eens garantie kopen bij een product. Het gaat dan om verkopersgarantie of fabrieksgarantie. Soms geeft deze garantie niet meer rechten dan u al hebt volgens de wet. Gaat een product eerder kapot dan u mocht verwachten en hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet namelijk al recht op reparatie of vervanging. Bijkopen is dus alleen slim als de garantie u meer geeft dan de wettelijke garantie.

Lees de voorwaarden

De verkoper bepaalt de voorwaarden van zijn verkopersgarantie. Lees de voorwaarden dus eerst. Dan kunt u zien wat de garantie inhoudt.

Verkopersgarantie bijkopen heeft bijvoorbeeld voordelen als:

Vraag een oplossing aan de verkoper

Meld de klacht zo snel mogelijk bij de verkoper. Vraag hem om een oplossing, bijvoorbeeld reparatie of vervanging. Doe dit zo snel mogelijk nadat u uw klacht ontdekt.

Ga ook bij fabrieksgarantie eerst naar de verkoper met uw klacht. De verkoper kan het product naar de fabrikant opsturen. Of hij vraagt de fabrikant om contact met u op te nemen. Lost de fabrikant het probleem niet op? Ga dan weer terug naar de verkoper. De verkoper blijft verantwoordelijk voor het product. Want hij verkocht het product aan u.

Geef niet gelijk op als de verkoper zegt dat u geen garantie (meer) hebt. Want u hebt ook wettelijke garantie. De verkoper is namelijk wettelijk verplicht uw product gratis te repareren of vervangen als het niet goed is.

Tip!

Naast garantie, hebt u soms ook nog andere rechten die u kunt gebruiken:

  • Kocht u het product via internet? Of op straat of aan de deur? Dan hebt u meestal 14 dagen bedenktijd. Tijdens de bedenktijd kunt u het product terugsturen en u krijgt uw geld terug.
  • Klopten de beloftes van een verkoper niet? En had u het product niet gekocht als u de juiste informatie had gekregen? Dan bent u misleid. U mag met die reden de aankoop ongedaan maken. U moet het product dan teruggeven en u krijgt uw geld terug.

Schrijf een brief

Wil de verkoper het probleem niet oplossen? Stuur hem dan een brief of e-mail waarin u hier nog eens om vraagt. Gebruik onze voorbeeldbrief:

Tip!

Bewaar een kopie van uw verzonden brief. Daarmee kunt u later aantonen dat u uw klacht op tijd hebt gemeld.

Hebt u het product nog niet of nog niet helemaal betaald? Betaal niet totdat de verkoper uw probleem heeft opgelost.

Beëindig de koopovereenkomst en vraag uw geld terug

Lost de verkoper het probleem daarna nog niet op? Of is het probleem zo erg dat u niet op een oplossing kan wachten? Dan kunt u kiezen uit 2 dingen. U beëindigt de overeenkomst, geeft het product terug en krijgt uw geld terug. Of u houdt het kapotte product, maar krijgt korting.

Let op!

U kunt alleen uw geld terugvragen als u de klacht al eerder bij de verkoper hebt gemeld. Ga daarom altijd eerst naar de verkoper, voordat u naar de fabrikant gaat. En doe dat binnen 2 maanden nadat het product kapot is gegaan. Meldt u de klacht te laat of geeft u de verkoper geen kans om het probleem op te lossen? Dan kunt u de koopovereenkomst niet beëindigen.

Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.

Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.

Zie ook