Iets vragen of melden?

Meterstanden bij verhuizing of overstap

Stapt u over naar een ander energiebedrijf? Of gaat u verhuizen? Dan vraagt het energiebedrijf u om uw meterstanden. Bij een overstap vraagt uw nieuwe energiebedrijf om uw meterstanden. Uw energiebedrijf moet uw meterstanden binnen 15 werkdagen na de datum van uw overstap of verhuizing doorgeven aan de netbeheerder. Binnen deze termijn moet u de meterstanden doorgeven.

Geeft u de standen niet door? Dan kunnen de meterstanden worden geschat. Dit kan leiden tot een hogere of lagere energienota. Uw energiebedrijf wijst u daarop.

Uw meterstanden worden gecontroleerd

Hebt u de meterstanden doorgegeven? Dan controleert uw energiebedrijf of uw meterstanden geloofwaardig zijn. Zijn uw meterstanden niet geloofwaardig? Bijvoorbeeld: er staat een typefout in de opgegeven meterstanden. Dan neemt het energiebedrijf contact met u op. U kunt dan nog een keer de meterstanden doorgeven. Of uw energiebedrijf stelt samen met u vast dat de ingediende meterstanden toch wel kloppen. Ook dit moet binnen de termijn van 15 werkdagen na uw overstap of verhuizing gebeuren.

Geeft u de standen niet door? Dan worden uw meterstanden geschat. Op uw eindafrekening kunt u terugvinden of de meterstanden geschat zijn.

Controleer uw eindafrekening

Na de overstap of verhuizing krijgt u binnen zes weken een eindafrekening. Op de eindafrekening staan de meterstanden. Controleer deze eindafrekening met de standen die u hebt doorgegeven.

Klopt de eindafrekening niet?

Zijn uw meterstanden geschat? Of kloppen de meterstanden op de eindafrekening niet met wat u hebt doorgegeven? Volg dan onderstaand stappenplan.

Neem contact op met uw energiebedrijf

Neem zo snel mogelijk contact op met uw energiebedrijf. Doe dit binnen twee weken na uw eindafrekening, dan bent u in ieder geval op tijd. Uw energiebedrijf kan dan nog contact opnemen met de netbeheerder. Beiden gaan na of de meterstanden kunnen worden gewijzigd. Bij een overstap moet u contact opnemen met uw nieuwe energiebedrijf.

Let op! 

Reageert u later dan twee weken na de eindafrekening? Neem dan contact op met ConsuWijzer voor een advies op maat. Het kan zijn dat u te laat bent om de meterstanden nog te laten aanpassen.

Leg uw geschil voor aan de Geschillencommissie

Bent u het niet eens met de beslissing van het energiebedrijf op uw bezwaar? Dan kunt u naar de Geschillencommissie gaan. De Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit, dan moeten uw energiebedrijf en u zich hieraan houden. Bijna alle energiebedrijven zijn bij de Geschillencommissie aangesloten.

Bij uw contract horen algemene voorwaarden. Daarin staat of uw energiebedrijf is aangesloten bij de Geschillencommissie. Soms heeft een bedrijf een eigen geschillenregeling.

U kunt uw klacht indienen via de website van de Geschillencommissie. Stuurt u liever een brief? Maak dan gebruik van onze voorbeeldbrief.

Het werk van de Geschillencommissie is niet gratis. U betaalt klachtengeld. Op de website van de Geschillencommissie leest u hoeveel dat is.

Naar de rechter

U kunt er ook altijd voor kiezen om naar de rechter te gaan met uw meningsverschil. Het nadeel is dat dit lang duurt en veel geld kost.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer