Iets vragen of melden?

Afsluiting van elektriciteit en gas

Alleen in bepaalde gevallen mag uw energieleverancier u afsluiten van elektriciteit en gas. Er gelden een aantal regels en uitzonderingen.

Uw energieleverancier mag u afsluiten van energie:

Als u wilt worden afgesloten

Bijvoorbeeld: u gebruikt geen gas meer in uw woning. U kunt aan uw energieleverancier vragen om gas in het huis af te sluiten.

Als u fraude of misbruik pleegt

Bijvoorbeeld: u tapt illegaal elektriciteit of gas af. Of u hebt met de meter geknoeid. Dan mag de energieleverancier u afsluiten.

Bij een onveilige situatie

Bijvoorbeeld: er is een gaslek. Uw netbeheerder moet u dan kunnen afsluiten vanwege ontploffingsgevaar.

Tip

Denkt u dat er een onveilige situatie is? Ruikt u gas, hebt u geen elektriciteit of gas meer, of is er een meterstoring? Bel dan het Nationale Storingsnummer: 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar. Uw melding gaat naar uw netbeheerder. Deze neemt dan meteen maatregelen.

Als u uw energienota’s niet hebt betaald

Hebt u uw energienota niet betaald? En hebt u een betalingsherinnering ontvangen? Betaalde u niet binnen de betalingstermijn? Dan kunt u worden afgesloten. Lees wat u kunt doen bij een betalingsachterstand:

Als er geen energieleverancier bekend is bij uw netbeheerder

Loopt uw energiecontract af? Of hebt u geen energiecontract afgesloten? Sluit dan een nieuw energiecontract af met een energieleverancier. Doet u dat niet? Dan betaalt u niet voor de energie die u gebruikt. Uw netbeheerder mag u afsluiten van energie.

Is er verschil tussen afsluiting in de winter en in de zomer?

Energieleveranciers hebben dezelfde regels voor zomer en winter. Maar de energieleverancier mag u niet afsluiten als het vriest. Het moet dan wel 2 dagen achter elkaar onder de nul graden zijn in de periode oktober tot en met april. En dit geldt alleen wanneer u uw energienota’s niet hebt betaald.

Afsluiting van warmte

Deze regels en uitzonderingen gelden alleen voor elektriciteit en gas. Voor stadsverwarming en blokverwarming gelden andere regels:

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.

Iets vragen of melden?

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:30 uur.

Bel ons

088 0 70 70 70

Mail ons

Ik wil iets vragen

Ik wil iets melden

Reactie binnen 6 werkdagen

App ons

06 52 52 70 06

Reactie binnen een uur

Over appen met ConsuWijzer