Alleen in bepaalde gevallen mag uw energieleverancier u afsluiten van elektriciteit en gas. Er gelden een aantal regels en uitzonderingen.
Uw energieleverancier mag u afsluiten van energie:
Bijvoorbeeld: u gebruikt geen gas meer in uw woning. U kunt aan uw energieleverancier vragen om gas in het huis af te sluiten.
Bijvoorbeeld: u tapt illegaal elektriciteit of gas af. Of u hebt met de meter geknoeid. Dan mag de energieleverancier u afsluiten.
Bijvoorbeeld: er is een gaslek. Uw netbeheerder moet u dan kunnen afsluiten vanwege ontploffingsgevaar.
Denkt u dat er een onveilige situatie is? Ruikt u gas, hebt u geen elektriciteit of gas meer, of is er een meterstoring? Bel dan het Nationale Storingsnummer: 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar. Uw melding gaat naar uw netbeheerder. Deze neemt dan meteen maatregelen.
Hebt u uw energienota niet betaald? En hebt u een betalingsherinnering ontvangen? Betaalde u niet binnen de betalingstermijn? Dan kunt u worden afgesloten. Lees wat u kunt doen bij een betalingsachterstand:
Loopt uw energiecontract af? Of hebt u geen energiecontract afgesloten? Sluit dan een nieuw energiecontract af met een energieleverancier. Doet u dat niet? Dan betaalt u niet voor de energie die u gebruikt. Uw netbeheerder mag u afsluiten van energie.
Energieleveranciers hebben dezelfde regels voor zomer en winter. Maar de energieleverancier mag u niet afsluiten als het vriest. Het moet dan wel 2 dagen achter elkaar onder de nul graden zijn in de periode oktober tot en met april. En dit geldt alleen wanneer u uw energienota’s niet hebt betaald.
Deze regels en uitzonderingen gelden alleen voor elektriciteit en gas. Voor stadsverwarming en blokverwarming gelden andere regels: