De energienota

Ik ben afgesloten van energie. Wat moet ik doen?

Hebt u uw energienota niet op tijd betaald? En bent u afgesloten? U kunt weer aangesloten worden. Daarvoor moet u wel een aantal zaken regelen.

Uw energieleverancier heeft het contract beëindigd. En de netbeheerder heeft u afgesloten van energie. Volg de volgende stappen om weer aangesloten te worden.

Tref een betalingsregeling met de energieleverancier

Met de meeste energieleveranciers kunt u afspreken dat u de schuld in delen terugbetaalt. Daarna wordt u weer aangesloten. U kunt uw energieleverancier bellen, mailen of een brief sturen om te vragen naar een betalingsregeling. Gebruik onze voorbeeldbrief voor uw brief of e-mail.

Let op

Energieleveranciers zijn niet verplicht om een betalingsregeling met u af te spreken. Ook mag de energieleverancier een waarborgsom vragen. Kijk in de algemene voorwaarden van uw energieleverancier. Spreekt u samen af dat u in termijnen betaalt? Laat dit op papier zetten.

Aangemeld bij een schuldhulpverlener? Stuur uw bewijs naar uw energieleverancier.

Hebt u zich aangemeld bij een schuldhulpverlener? En gaat de schuldhulpverlener u helpen met de openstaande nota’s? Dan krijgt u daarvan een bewijs. Stuur dit bewijs zo snel mogelijk naar uw energieleverancier. U wordt weer aangesloten. U moet zich wel houden aan de afspraken die u met de schuldhulpverlener maakt.

Tip

Hebt u het bewijs van aanmelding opgestuurd? Vraag of het is aangekomen bij uw energieleverancier.

Betaal om weer aangesloten te worden en zoek een nieuwe energieleverancier

Wil een schuldhulpverlener u niet helpen? Of wilt u het zelf niet? Betaal dan eerst voor heraansluiting bij uw netbeheerder. Uw netbeheerder vertelt u hoe hoog deze kosten zijn. Misschien kunt u een betalingsregeling treffen.

Ook moet u een nieuw energiecontract hebben met een energieleverancier. Een nieuwe energieleverancier kan u vragen een aantal maanden energie vooruit te betalen. We noemen dit een waarborgsom.

Vraag uw energieleverancier wanneer zij u energie gaan leveren. Het kan soms lang duren om uw aanvraag te verwerken. Duurt het te lang? Zoek dan een energieleverancier die u wel snel energie kan leveren.

Let op

U moet ook uw schuld aan uw oude energieleverancier aflossen!

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.