Duurzame energie

Op mijn energienota staat niet de elektriciteit die ik heb teruggeleverd. Wat kan ik doen?

U wekt zelf duurzame energie op. Bijvoorbeeld via zonnepanelen of een windmolen. Een deel van deze energie verbruikt u zelf. De rest levert u terug aan het openbare net.

Maar als de zon niet schijnt, of als het niet waait hebt u ook energie nodig. U verbruikt op dat moment meer dan dat u zelf opwekt. Deze energie levert uw energieleverancier. Wat u hebt teruggeleverd aan het net, wordt afgetrokken van de hoeveelheid energie die u hebt afgenomen van uw energieleverancier. Deze aftreksom heet salderen.

Saldering en teruglevering op 1 energienota

Op uw energienota staat uw verbruik. En hoe saldering en teruglevering hebben plaatsgevonden. Dit moet op 1 rekening staan. En tegen welk tarief uw eventuele teruglevering wordt vergoed.

Mijn energienota klopt niet. Wat kan ik doen?

Krijgt u bijvoorbeeld eerst uw verbruik in rekening gebracht? En krijgt u later een rekening waarop uw teruglevering wordt verrekend? Neem contact op met uw energieleverancier en leg het probleem voor. Wil uw energieleverancier het probleem met uw energienota niet oplossen? Dien een bezwaar in. Kijk in de algemene voorwaarden van de energieleverancier. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen. Schrijf dan een brief of e-mail aan uw energieleverancier.

De energieleverancier moet binnen 4 weken op uw bezwaar reageren. Hebt u uw brief verstuurd? En hebt u nog niet gehoord wat uw energieleverancier met uw klacht doet? Dan hoeft u nu nog even niet te betalen. U hoeft pas te betalen als deze u heeft verteld wat de beslissing is.

Herbruikbaar blok: Uw recht halen en melden

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.