Coronacrisis

Uw reisrechten bij het coronavirus

Welke rechten hebt u als uw vakantie niet kan doorgaan door corona? Dat hangt af van wat u precies hebt geboekt: een pakketreis, een los ticket of een losse accommodatie. Wij zetten een aantal vragen en antwoorden voor u op een rij.

(Wij werken dit bericht bij als er nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn. Laatste update: 02/04/2020)

Het coronavirus heeft veel gevolgen voor mensen en bedrijven. In sommige situaties zorgt de coronacrisis helaas voor onduidelijkheden over uw rechten als consument.

Wij blijven u zo goed mogelijk vertellen waar u wettelijk recht op hebt. In deze situatie kunt u ook overwegen of u een bedrijf wilt helpen door een andere oplossing te accepteren. Bijvoorbeeld een voucher of andere vorm van compensatie.

In sommige gevallen zou een beroep op uw rechten vanwege de coronacrisis onredelijk kunnen zijn. Probeer er samen met de aanbieder uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u nog steeds een geschillencommissie of de rechter vragen om een oordeel te geven.

Ik heb een pakketreis geboekt

Krijg ik mijn geld terug als mijn reisaanbieder de pakketreis annuleert?

Als de reisaanbieder zelf de pakketreis annuleert hebt u recht op uw geld terug. Mogelijk biedt de reisaanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 3). Omdat er sprake is van overmacht hoeft de reisaanbieder andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld uw inentingen of visum.

Kan ik zelf mijn pakketreis kosteloos annuleren?

Als u zelf annuleert, moet u meestal annuleringskosten betalen. Hoe later u annuleert, hoe hoger de annuleringskosten. Maar door corona kunt u soms toch zelf zonder kosten uw pakketreis annuleren.

Kunt u aantonen dat de situatie op uw reisbestemming zo erg is, dat uw vakantie niet kan doorgaan? Bijvoorbeeld omdat het door corona onveilig is. Of omdat alles dicht is wat u tijdens de pakketreis zou bezoeken? Dan mag u zelf de pakketreis kosteloos annuleren. Het moet gaan om 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' die grote gevolgen hebben voor uw pakketreis of voor het vervoer erheen.

Geeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken een rood of oranje reisadvies voor uw bestemming? Dat noemen we ook wel een negatief reisadvies. Bij zowel code rood als code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. U kunt dat gebruiken om te onderbouwen dat het gebied te onveilig is om naar toe te gaan. Nu geldt minimaal code oranje voor heel de wereld.

Veel reisaanbieders annuleren nu zelf hun reizen door corona. Het kan slim zijn dat af te wachten. Dan hoeft u niet te onderbouwen dat uw bestemming onveilig is. Want als uw aanbieder annuleert hebt u sowieso recht op uw geld terug (zie vraag 1).

Annuleert uw reisaanbieder niet? En is er ook geen rood of oranje reisadvies? U kunt ook kosteloos annuleren als belangrijke onderdelen van uw reis niet kunnen doorgaan zoals afgesproken.

Ik krijg een voucher aangeboden voor mijn geannuleerde pakketreis. Moet ik die accepteren?

Uw pakketreis is geannuleerd door corona. Wettelijk gezien hebt u dan recht op uw geld terug. U hoeft de voucher dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Het accepteren van de voucher helpt de reisorganisatie in deze uitzonderlijke tijd. En u kunt de voucher gebruiken om later alsnog op reis te gaan. Kijk goed naar de voorwaarden bij de voucher. De voucher mag uw recht op geld terug niet ontzeggen.

Corona-voucher

Voor pakketreizen bieden de meeste reisorganisaties een 'Corona-voucher' aan. U mag er tot 1 jaar na uitgifte een nieuwe reis mee boeken. Accepteert u deze voucher? Maar wilt u toch geen nieuwe reis boeken in dat jaar? Dan krijgt u alsnog uw geld terug voor het einde van dat jaar. Of hebt u het geld toch nodig? Dan kunt u vanaf 6 maanden nadat u de voucher hebt gekregen uw geld terugvragen. Bij sommige reisaanbieders kunt u ook eerder uw geld al terugvragen.

Hebt u de voucher geaccepteerd, maar gaat uw pakketreisaanbieder failliet? En zit uw reisaanbieder bij garantiefonds Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) of Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators(GGTO)? Dan betaalt die het tegoed van de Corona-voucher aan u terug. Zit uw reisaanbieder bij een ander garantiefonds? Bekijk de voorwaarden van uw voucher om te zien of het tegoed gedekt is door een garantiefonds.

Accepteert u de voucher niet? Dan heb je recht op geld terug. Maar wat als de reisaanbieder failliet is voordat u uw geld terug hebt? Garantiefonds SGR zegt dat ze dan geen dekking geven. Vraag dus na of het garantiefonds van uw reisaanbieder uw geld in dat geval terugbetaalt.

De reisaanbieder betaalt niet het hele bedrag voor mijn geannuleerde reis terug. Mag dat?

Vraagt u uw geld terug of accepteert u een voucher voor uw geannuleerde reis? Dan moet u uw volledige (aan)betaling voor de reis terugkrijgen. In geld of in de waarde van de voucher. U hoeft geen kosten, zoals administratiekosten te betalen.

Boekt u uw reis om voor een andere reis? En stond er in de voorwaarden van uw boeking dat ze kosten rekenen als u de reis omboekt? Dan mogen ze die kosten in rekening brengen.

De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik het laatste deel van de aanbetaling nog doen?

Op basis van de reisvoorwaarden moet u de rest van het bedrag betalen. Maar er zijn 2 uitzonderingen:

  1. Hebt u goede argumenten om te vrezen dat de reis niet doorgaat? Dan hebt u het recht om de rest niet te betalen. Dat heet ‘opschorten’ van uw betaling. U moet de aanbieder dan wel de uitleggen dat u niet betaalt omdat u verwacht dat de reis niet door kan gaan. Leg de redenen daarvoor uit in een brief of e-mail aan uw reisaanbieder. Bijvoorbeeld omdat er al een reisverbod bekend is voor de datum van uw reis.
  2. Of kunt u misschien de pakketreis zelf kosteloos annuleren? Dat kan als de situatie op uw bestemming nog ‘buitengewoon’ is (zie vraag 2). U mag dan voor het begin van de reis annuleren. En u hebt recht op uw geld terug. U hoeft dus niets meer aan te betalen.

Neem in beide gevallen eerst contact op met uw reisaanbieder. Mogelijk geeft die zelf aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij de reis annuleren.

De reisaanbieder biedt u misschien een voucher aan voor het bedrag dat u al betaald hebt. In deze bijzondere situatie kan het verstandig en redelijk zijn om die te accepteren.

Ik ben nog op reis. Betaalt de reisaanbieder mijn terugkeer?

Een pakketreisaanbieder is verplicht u te helpen als u in moeilijkheden zit. Bijvoorbeeld door u te helpen met uw terugreis of extra overnachtingen. Neem hierover contact op met uw reisaanbieder. Hij moet u kosteloos naar huis brengen als er geen andere oplossing is om de reis aan te passen.
Had u nog een deel van de pakketreis te gaan? En geeft de aanbieder aan dat ze de reis nu niet kunnen afmaken? Dan hebt u ook recht op een prijsverlaging.

Hebt u een reisverzekering? Bekijk dan ook wat die regelt. Meestal vergoedt de reisverzekering het als u terug moet naar Nederland omdat u zelf ziek bent. Het Verbond van Verzekeraars geeft antwoord op vragen over uw verzekering en het coronavirus. En staat er bij uw boeking dat de ANVR-reizigersvoorwaarden gelden? Lees dan de antwoorden die de ANVR geeft op uw vragen.

Ik heb een losse accommodatie of een los ticket geboekt

Krijg ik mijn geld terug als de aanbieder de accommodatie of het ticket annuleert?

Gaat uw vlucht niet meer, bijvoorbeeld door een inreisverbod? Of is uw hotel gesloten? U hebt recht op uw geld terug van de aanbieder die niet meer kan leveren. Hebt u zowel een losse vlucht als een losse accommodatie geboekt? En is slechts 1 van beide geannuleerd? Dan krijgt u alleen geld terug van de aanbieder die niet levert. Als het hotel bijvoorbeeld nog open is, kan zij de dienst immers nog steeds leveren. Het is niet hun schuld dat u er geen gebruik van kunt maken.
Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 4 en 5). Omdat er sprake is van overmacht hoeft de aanbieder andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld uw inentingen of visum.

Krijg ik geld terug als de faciliteiten op mijn accommodatie dicht zijn?

Boekte u een accommodatie met faciliteiten, zoals een zwembad of speelhal voor kinderen? En zijn die nu dicht? Dan hebt u recht op een deel van uw geld terug. U kunt de faciliteiten nu immers niet gebruiken, terwijl u er wel voor betaalde. Probeer er met de aanbieder uit te komen wat een redelijk bedrag is. Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 4 en 5).

Wilt u helemaal niet meer gaan? Omdat u de accommodatie juist boekte voor gebruik van de faciliteiten? En kunt u dat ook voldoende onderbouwen? Dan mag u de boeking ‘ontbinden’. Dat betekent dat u de hele accommodatie kosteloos afzegt. U gaat dan niet meer en hebt recht op uw geld terug. Probeer er met de aanbieder uit te komen. Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 4 en 5).

Een voorbeeld: Stel u gaat met uw gezin naar een accommodatie op een vakantiepark. Het park is gericht op faciliteiten voor gezinnen met kinderen. Maar uw gezin kan nu geen gebruik van de faciliteiten maken. U ging met uw gezin juist naar dat park voor de faciliteiten. Als u dat kunt aantonen, kan u de accommodatie afzeggen en uw geld terugvragen.

Stond er bij uw boeking al dat de faciliteiten dicht zijn? Dan hebt u geen recht op geld terug. U wist dan wat u boekte.

Kan ik de losse accommodatie of het ticket kosteloos annuleren?

Gaat uw vlucht nog, maar wilt u zelf niet meer gaan? Of is uw accommodatie nog beschikbaar, maar wilt u zelf niet meer gaan of kunt u er niet meer komen? Of kunt u door de RIVM-maatregelen niet meer gaan met uw vriendengroep?

In al die gevallen kan de aanbieder de dienst nog wel leveren, alleen maakt u er geen gebruik meer van. Of u in dat geval kosteloos mag annuleren is afhankelijk van hun voorwaarden. Vooral in voorwaarden van accommodaties staat soms dat u nog tot kort voor uw komst kosteloos mag annuleren. Als de voorwaarden dit recht niet geven, kan het zijn dat u uw geld niet terugkrijgt. Neem contact op met de accommodatie of de luchtvaartmaatschappij om te vragen of u geld terugkrijgt en hoe veel. Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 4 en 5).

Krijgt u geen geld of voucher terug? Maar hebt u een reisverzekering? Bekijk dan ook wat die vergoedt. Het Verbond van Verzekeraars geeft antwoord op vragen over uw verzekering en het coronavirus.

Is uw accommodatie nog wel beschikbaar, maar zijn alle faciliteiten die erbij horen dicht? Dan kunt u op grond van de wet ook een deel van uw geld terugvragen. De accommodatie levert immers niet meer alles waar u voor betaalde. (zie vraag 2)

De accommodatie biedt mij een voucher aan. Moet ik die accepteren?

U hoeft de voucher niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn:

  • Is uw hotel gesloten door het coronavirus? Dan hebt u wettelijk gezien recht op uw geld terug. Toch kan het in deze situatie redelijk zijn om een voucher te accepteren. Het recht op uw geld terug vervalt niet als u de voucher accepteert. Kijk daarom goed wat er in de voucher staat. De accommodatie bepaalt de voorwaarden van de voucher zelf. Maar de voucher kan u niet uw wettelijke rechten ontzeggen.
  • Kunt u uw hotel niet bereiken, omdat er bijvoorbeeld een inreisverbod is? Dan hebt u geen recht op uw geld terug. Het hotel kan immers de dienst nog steeds leveren, maar u kunt er door overmacht geen gebruik van maken. Een voucher kan dan een mooie oplossing zijn.

Ik krijg een voucher aangeboden voor mijn geannuleerde vlucht. Moet ik die accepteren?

Gaat uw vlucht niet meer, bijvoorbeeld door een inreisverbod? Dan hebt u wettelijk gezien recht op uw geld terug. Maar uw luchtvaartmaatschappij kan u in plaats daarvan een voucher aanbieden. U hoeft de voucher niet te accepteren, maar het kan wel een mooie oplossing zijn. Bijvoorbeeld als u toch van plan bent om later alsnog een vlucht te nemen. Kijk goed wat er in de voucher staat. De luchtvaartmaatschappij bepaalt de voorwaarden van de voucher zelf. Maar de voucher kan u niet uw wettelijke rechten ontzeggen.

Komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Dan moet u naar de rechter om betaling af te dwingen. U kunt ook een klacht melden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat is de toezichthouder op de passagiersrechten.

Wat kunt u doen?

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.