Coronacrisis

Uw consumentenrechten bij het coronavirus

Welke rechten hebt u nu uw sportschool ineens dicht is? Wat als een evenement niet doorgaat? En wat als een bedrijf niet of later levert? Wij zetten een aantal vragen en antwoorden voor u op een rij.

(Wij werken dit bericht bij als er nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn. Laatste update: 30/03/2020)

Het coronavirus heeft veel gevolgen voor mensen en bedrijven. In sommige situaties zorgt de coronacrisis helaas voor onduidelijkheden over uw rechten als consument.
 

Wij blijven u zo goed mogelijk vertellen waar u wettelijk recht op hebt. In deze situatie kunt u ook overwegen of u een bedrijf wilt helpen door een andere oplossing te accepteren. Bijvoorbeeld een voucher of andere vorm van compensatie.
 

In sommige gevallen zou een beroep op uw rechten vanwege de coronacrisis onredelijk kunnen zijn. Probeer er samen met de aanbieder uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u nog steeds een geschillencommissie of de rechter vragen om een oordeel te geven.

Ik kan door corona geen gebruik maken van mijn abonnement. Wat zijn mijn rechten?

Door corona kunnen veel bedrijven hun diensten niet leveren zoals gebruikelijk. Denk aan sportscholen, theaters en bioscopen. U hebt recht op compensatie voor de tijd dat u geen gebruik kunt maken van uw abonnement. Volgens de wet hoeft u dan tijdelijk niet te betalen. Of het bedrijf moet u terugbetalen. U kunt zelfs uw abonnement beëindigen als het bedrijf lange tijd de afgesproken dienst niet levert.

Veel bedrijven bieden vouchers, inhaalmogelijkheden of online lessen aan ter compensatie. Het kan redelijk en verstandig zijn om die te accepteren.

In sommige gevallen zou een beroep op uw rechten vanwege de coronacrisis onredelijk kunnen zijn. Probeer er samen met de aanbieder uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u een geschillencommissie of de rechter vragen om een oordeel te geven.

Ik heb iets besteld, maar door corona levert de verkoper niet of later. Wat zijn mijn rechten?

Ondernemers moeten zich houden aan de beloofde of afgesproken levertijd. Is er niets beloofd of afgesproken? Dan moeten online ondernemers binnen 30 dagen bezorgen. Als de verkoper niet of niet op tijd levert, kunt u verschillende stappen zetten.

Moet de ondernemer mij vergoeden als ik hierdoor extra kosten maak?

Vanwege de coronacrisis is er sprake van overmacht. Daarom hoeft de ondernemer andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld extra kosten omdat u het product ergens anders duurder moet kopen.

Mijn evenement is afgelast in verband met corona. Krijg ik mijn geld terug?

U hebt recht op uw geld terug als uw concert, voorstelling of ander evenement niet doorgaat. Vanwege het coronavirus kan het wel zo zijn dat het langer duurt voordat u uw geld terug krijgt.

Omdat er sprake is van overmacht hoeft de ondernemer andere kosten niet te vergoeden. Maar u krijgt dan geen geld terug voor de extra kosten die u al maakte. Bijvoorbeeld voor een treinkaartje of de kosten voor een hotel.

Wat zijn mijn rechten als de organisator het evenement niet afgelast, maar uitstelt?

Dan is de keuze aan u. Wilt u het evenement alsnog bijwonen? Dan kunt u akkoord gaan met een kaartje voor de nieuwe datum. Kunt of wilt u niet op een andere datum? U hebt recht op uw geld terug.

Een winkel verhoogt zijn prijzen ineens vanwege de coronacrisis. Mag dat?

Normaal gesproken is dit niet verboden. Bedrijven mogen namelijk zelf hun prijzen bepalen. Dit doen zij op basis van vraag en aanbod. Is er veel vraag naar een product? En minder voorraad? Dan verhogen bedrijven meestal de prijzen. Ook als de inkoopprijzen stijgen, mogen bedrijven deze kosten doorberekenen aan hun klanten. Hoge prijzen trekken dan weer nieuwe bedrijven aan waardoor de prijzen weer zullen zakken.

Maar dit zijn uitzonderlijke tijden. Wij vinden dat bedrijven geen misbruik mogen maken van de coronacrisis door extreem hoge prijzen te vragen. Zeker niet als het gaat om producten die mensen, bedrijven en publieke instellingen nu hard nodig hebben. Zoals bijvoorbeeld handzeep of mondkapjes.

Het vragen van extreem hoge prijzen is sowieso verboden voor grote bedrijven die weinig tot geen concurrenten hebben. Ook mogen bedrijven onderling niet afspreken om de prijzen te verhogen.

Vraagt een bedrijf ineens extreem hoge prijzen? Meld dit bij ons.

Mijn cursus, training of opleiding gaat niet door vanwege de coronacrisis. Waar heb ik recht op?

U hebt recht op compensatie voor de lessen die nu niet doorgaan, maar waarvoor u al wel hebt betaald. Het maakt hierbij niet uit of u of de aanbieder de lessen tijdelijk stopzet. Wilt u de cursus, opleiding of training liever helemaal stopzetten? Dan mag dat ook.

Wat als de aanbieder de cursus, training of opleiding wil uitstellen?

Dan is de keuze aan u. Wilt u de cursus, training of opleiding op een later moment alsnog doen? Dan kunt u akkoord gaan met een nieuwe datum. Kunt of wilt u niet op een andere datum? Dan kunt u de cursus, training of opleiding stopzetten en uw geld terug vragen.

Dit geldt ook voor andere lessen, zoals bijvoorbeeld rijlessen of examentrainingen die vanwege de coronacrisis zijn stopgezet door de aanbieder.

Wat kunt u doen?

  • Lees op onze website wat uw wettelijke rechten zijn.
  • Hou voor ogen dat ook veel bedrijven het moeilijk hebben.
  • Probeer samen met het bedrijf een oplossing te vinden waar u zich goed bij voelt. Hou uw wettelijke rechten en de huidige situatie in uw achterhoofd.
  • Komt u er samen niet uit? Dan hebt u nog steeds de mogelijkheid om uw recht te halen via een geschillencommissie of de rechter.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.