Coronacrisis

Uw consumentenrechten tijdens de coronacrisis

Welke rechten hebt u nu uw sportschool ineens dicht is? Wat als een evenement niet doorgaat? En wat als een bedrijf niet of later levert? Wij zetten een aantal vragen en antwoorden voor u op een rij.

(Wij werken dit bericht bij als er nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn. Laatste update: 16/11/2020)

Let op

De coronacrisis heeft veel gevolgen voor mensen en bedrijven. Wij vertellen u waarop u recht hebt volgens de wet. Probeer er samen met het bedrijf uit te komen. U kunt overwegen of u een bedrijf wilt helpen door een andere oplossing te accepteren. Bijvoorbeeld een voucher. Komt u er niet uit met het bedrijf? Dan kunt u naar een geschillencommissie of de rechter om uw recht te halen. 

Ik kan door corona geen gebruik maken van mijn abonnement. Wat zijn mijn rechten?

Door corona kunnen veel bedrijven hun diensten niet leveren zoals gebruikelijk. Denk aan sportscholen, theaters en bioscopen. Wordt de dienst niet geleverd en kunt u daardoor geen gebruik maken van uw abonnement? Dan hebt u recht op compensatie. Volgens de wet hoeft u dan tijdelijk niet te betalen. Of het bedrijf moet u terugbetalen. U kunt zelfs uw abonnement beëindigen als het bedrijf lange tijd de afgesproken dienst niet levert.

Veel bedrijven bieden vouchers, inhaalmogelijkheden of online lessen aan ter compensatie. Het kan redelijk en verstandig zijn om die te accepteren.

Voor lidmaatschappen bij een vereniging gelden andere regels.

In sommige gevallen zou een beroep op uw rechten vanwege de coronacrisis onredelijk kunnen zijn. Probeer er samen met de aanbieder uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u een geschillencommissie of de rechter vragen om een oordeel te geven.

Ik heb iets besteld, maar door corona levert de verkoper niet of later. Wat zijn mijn rechten?

Ondernemers moeten zich houden aan de beloofde of afgesproken levertijd. Is er niets beloofd of afgesproken? Dan moeten online ondernemers binnen 30 dagen bezorgen. Kan de ondernemer door de coronacrisis niet binnen de afgesproken tijd leveren? Probeer dan samen een nieuwe levertijd af te spreken. Komt u er samen met de ondernemer niet uit? Dan kunt u verschillende stappen zetten.

Moet de ondernemer mij vergoeden als ik door de langere levertijd extra kosten maak?

Vanwege de coronacrisis is er mogelijk sprake van overmacht. De ondernemer hoeft dan andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld extra kosten omdat u het product ergens anders duurder moet kopen.

Mijn evenement is afgelast in verband met corona. Waar heb ik recht op?

Gaat het concert, het festival, de voorstelling, de tentoonstelling of een ander evenement dat u wilde bezoeken niet door? Dan hebt u recht op uw geld terug. Vanwege de coronacrisis is er mogelijk sprake van overmacht. De ondernemer hoeft dan andere kosten niet te vergoeden. U krijgt dan geen geld terug voor bijvoorbeeld het treinkaartje dat u al had gekocht of de hotelovernachting die u al had geboekt.

Ik krijg een tegoedbon of voucher aangeboden. Moet ik die accepteren?

Wettelijk gezien hebt u recht op uw geld terug. U hoeft de tegoedbon dus niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn.

Tegoedbonnenregeling van brancheorganisaties in de culturele sector

De brancheorganisaties hebben toegezegd dat consumenten een tegoedbon krijgen voor het hele bedrag. Ook voor de gemaakte servicekosten. U kunt de tegoedbon gebruiken om later alsnog naar een (ander) evenement te gaan. Uw tegoedbon blijft tot 12 maanden na uitgifte geldig. Daarnaast hebben de brancheorganisaties toegezegd dat u uw recht op geld terug houdt als u geen tegoedbon wilt. Kiest u voor uw geld terug? Laat het dan zo snel mogelijk aan de organisator weten.

Waar kan ik de regeling lezen en welke brancheorganisaties doen er mee?

Op de website bewaarjeticket.nl kunt u de regeling voor tegoedbonnen voor evenementen lezen. Daar kunt u ook zien welke organisaties meedoen met de regeling.

Let op! Kijk goed naar de voorwaarden van de tegoedbon die u aangeboden krijgt. Deze kunnen anders zijn. De voorwaarden van een tegoedbon mogen uw recht op geld terug niet ontzeggen.

Wat zijn mijn rechten als de organisator het evenement niet afgelast, maar uitstelt?

Dan is de keuze aan u. Wilt u het evenement alsnog bijwonen? Dan kunt u akkoord gaan met een kaartje voor de nieuwe datum. Kunt of wilt u niet op een andere datum? Dan kunt u kiezen voor uw geld terug of voor een tegoedbon of voucher. Met deze tegoedbon of voucher kunt u ook naar een ander evenement van de organisator gaan.

Een winkel verhoogt zijn prijzen ineens vanwege de coronacrisis. Mag dat?

Normaal gesproken is dit niet verboden. Bedrijven mogen namelijk zelf hun prijzen bepalen. Dit doen zij op basis van vraag en aanbod. Is er veel vraag naar een product? En minder voorraad? Dan verhogen bedrijven meestal de prijzen. Ook als de inkoopprijzen stijgen, mogen bedrijven deze kosten doorberekenen aan hun klanten. Hoge prijzen trekken dan weer nieuwe bedrijven aan waardoor de prijzen weer zullen zakken.

Maar dit zijn uitzonderlijke tijden. Wij vinden dat bedrijven geen misbruik mogen maken van de coronacrisis door extreem hoge prijzen te vragen. Zeker niet als het gaat om producten die mensen, bedrijven en publieke instellingen nu hard nodig hebben. Zoals bijvoorbeeld handzeep of mondkapjes.

Het vragen van extreem hoge prijzen is sowieso verboden voor grote bedrijven die weinig tot geen concurrenten hebben. Ook mogen bedrijven onderling niet afspreken om de prijzen te verhogen.

Vraagt een bedrijf ineens extreem hoge prijzen? Meld dit bij ons.

Mijn cursus, training of opleiding gaat niet door vanwege de coronacrisis. Waar heb ik recht op?

U hebt recht op compensatie voor de lessen die nu niet doorgaan, maar waarvoor u al wel hebt betaald. Het maakt hierbij niet uit of u of de aanbieder de lessen tijdelijk stopzet. Wilt u de cursus, opleiding of training liever helemaal stopzetten? Dan mag dat ook.

Wat als de aanbieder de cursus, training of opleiding wil uitstellen?

Dan is de keuze aan u. Wilt u de cursus, training of opleiding op een later moment alsnog doen? Dan kunt u akkoord gaan met een nieuwe datum. Kunt of wilt u niet op een andere datum? Dan kunt u de cursus, training of opleiding stopzetten en uw geld terugvragen.

Dit geldt ook rijlessen of examentrainingen die de aanbieder heeft stopgezet door de coronacrisis.

Hoeveel tijd moet ik het bedrijf geven om mij terug te betalen?

Hebt u volgens de wet recht op geld terug? Dan moet de termijn voor terugbetaling ’redelijk’ zijn. Wat precies redelijk is verschilt per geval. Vóór de coronacrisis werden vaak termijnen van 2 of 4 weken aangehouden. Het kan zijn dat dat nu te kort is en dat een termijn van enkele maanden redelijk is.

Er kunnen ook andere afwegingen meespelen. Hebt u het geld hard nodig? Dan kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een korte termijn. Hebt u het geld niet meteen nodig? Dan kunt u kiezen voor een langere termijn en het bedrijf wat meer tijd geven.

Krijgt u een voucher of tegoedbon aangeboden in plaats van uw geld terug? Lees onze aparte pagina over uw rechten bij corona-vouchers, tegoedbonnen en regelingen.

Komt u er niet uit met het bedrijf? Dan kunt u een geschillencommissie of de rechter vragen om een uitspraak te doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.