ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Corona

Uw reisrechten bij losse vliegtickets tijdens corona

Welke rechten hebt u als uw vakantie niet kan doorgaan door corona? Dat hangt af van wat u precies hebt geboekt: een pakketreis of een los reisonderdeel, zoals een accommodatie of een los vliegticket. Wij zetten een aantal vragen en antwoorden voor u op een rij.

Let op

Is uw vlucht geannuleerd door corona? Dan hebt u recht op uw geld terug. Krijgt u het geld toch niet? Dan kunt u binnen 2 jaar naar de rechter gaan. Na deze periode kunt u niet meer naar de rechter. Houd daarom de tijd goed in de gaten.

Zou u met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegen? Of zou u vertrekken vanaf een Europese luchthaven? Als de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, dan moet zij u de keuze geven tussen:

  • Omboeking van uw vlucht
  • Uw geld terug binnen 7 dagen, of
  • Een voucher

De luchtvaartmaatschappij mag u een voucher aanbieden. Maar u mag zelf beslissen of u die wilt accepteren. U hebt wettelijk recht op uw geld terug of op een andere vlucht. De luchtvaartmaatschappij moet u hierover informeren.

Wilt u de voucher accepteren? Bekijk dan goed de voorwaarden van de voucher. Vindt u de voorwaarden van de voucher onredelijk? Wilt u de voucher onder protest accepteren of wilt u gewoon uw geld terug? Dien dan uw klacht in op de website van de luchtvaartmaatschappij. Of gebruik onze voorbeeldbrief.

Bij wie moet u zijn als u uw ticket via een reisbemiddelaar hebt gekocht? Zoals een boekingswebsite of reisbureau? Dan kunt u zowel bij de luchtvaartmaatschappij als bij de reisbemiddelaar terecht.

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het teruggeven van uw geld of het regelen van een vervangende vlucht. Maar in de praktijk gaat het terugbetalen vaak via de reisbemiddelaar.

Moet u geld terugkrijgen, maar hebt u aan een reisbemiddelaar betaald? Dan heeft de luchtvaartmaatschappij meestal uw betaalgegevens niet. De luchtvaartmaatschappij betaalt uw geld dan terug aan de bemiddelaar. Die moet uw geld weer aan u doorgeven.

De luchtvaartmaatschappij is verplicht u binnen 7 dagen terug te betalen. Heeft die uw geld aan de bemiddelaar terugbetaald, maar krijgt u het geld maar niet? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij. Vraag het geld rechtstreeks naar u over te maken, omdat u het geld niet ontvangen hebt van de bemiddelaar.

Had u van de luchtvaartmaatschappij nog geen e-ticket met boekingsnummer en ticketnummer ontvangen? Dan kunt u alleen terecht bij uw reisbemiddelaar. Die moet u uw geld terugbetalen.

Annuleert de luchtvaartmaatschappij uw vlucht? Dan moet u het hele bedrag voor uw ticket terugkrijgen. De luchtvaartmaatschappij mag hiervoor geen kosten rekenen.
Hebt u het ticket niet rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij? Maar bij een reisbemiddelaar, zoals een reisbureau of boekingswebsite? Dan kunt u kiezen of u uw geld terugvraagt aan de luchtvaartmaatschappij of aan de reisbemiddelaar (zie vraag 3).
De reisbemiddelaar mag kosten rekenen voor de terugbetaling. Zij moet dit dan wel voor de boeking duidelijk hebben gemaakt. U kunt dan nog kiezen of u uw geld terugvraagt aan de luchtvaartmaatschappij of aan de reisbemiddelaar.
Brengt de reisbemiddelaar u kosten in rekening zonder dat dit vooraf duidelijk was? Vraag deze kosten dan terug en meld het bij ons.

Hebt u een vliegticket geboekt als onderdeel van een pakketreis? Dan gelden er andere regels.

Hebt u uw ticket rechtstreeks gekocht bij de luchtvaartmaatschappij?

Dien dan uw claim in bij de curator van de luchtvaartmaatschappij. De curator gaat proberen zoveel mogelijk schulden te betalen. De kans dat u uw geld terugkrijgt is meestal niet zo groot. Voor losse tickets krijgt u geen extra bescherming zoals bij pakketreizen. Op Rechtspraak.nl staat het centraal insolventieregister . Daar kunt u zien wie de curator is. En wat zijn contactgegevens zijn. U kunt de curator een brief schrijven en uw geld terug vragen.

Hebt u een ticket geboekt via een reisbemiddelaar?

Als de reisbemiddelaar failliet gaat, dien dan een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de terugbetaling en mag u niet terugverwijzen naar de reisbemiddelaar (zie vraag 3). Was uw vlucht al geannuleerd, bijvoorbeeld vanwege corona? En heeft de luchtvaartmaatschappij uw geld al terugbetaald aan de reisbemiddelaar? Dien dan uw claim in bij de luchtvaartmaatschappij én de curator van de reisbemiddelaar. Alleen de rechter kan uiteindelijk bepalen of de luchtvaartmaatschappij u alsnog moet terugbetalen.
Gaat de luchtvaartmaatschappij failliet? Dien dan uw claim in bij de curator van de luchtvaartmaatschappij.

Tip! Hebt u met een creditcard betaalt? Kijk dan of u uw geld via de creditcardmaatschappij kunt terugkrijgen.

Voert de luchtvaartmaatschappij de vlucht gewoon uit? Maar wilt of kunt u zelf niet meer vliegen? Dan mag u meestal niet kosteloos annuleren. Soms bieden de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij wel mogelijkheden. In veel gevallen kunt u de vlucht bijvoorbeeld omboeken naar een later moment. Lees uw ticketvoorwaarden en neem hierover contact op met uw luchtvaartmaatschappij.

Tip

Controleer uw annuleringsverzekering. Mogelijk vergoedt uw verzekering de kosten als u bijvoorbeeld om medische redenen wilt annuleren.

Geeft het ministerie van Buitenlandse Zaken code oranje af voor het land van uw bestemming? Dan raadt het ministerie daarmee alle niet-noodzakelijke reizen af. Gaat uw vlucht wel gewoon door? Dan hebt u niet het recht om kosteloos te annuleren. Maar de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij kunnen soms wel mogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld om de vlucht om te boeken. Neem daarom contact op met uw luchtvaartmaatschappij.

Mag u uw vakantieland niet in door een inreisverbod? Maar gaat uw vlucht wel? Dan kunt u uw ticket niet zomaar kosteloos annuleren. Dit is afhankelijk van de voorwaarden bij uw ticket. Kijk in de voorwaarden en neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Vraag uw luchtvaartmaatschappij wat de mogelijkheden zijn. Soms kunt u uw ticket bijvoorbeeld nog wel omboeken. Of de luchtvaartmaatschappij biedt u een voucher aan.

Hebt u gezondheidsklachten die kunnen wijzen op het coronavirus? Dan mag u niet vliegen. U hebt dan geen recht op uw geld terug. Afhankelijk van de voorwaarden bij uw ticket kunt u soms wel annuleren of omboeken. Of u krijgt een voucher. Neem bij coronaklachten zo snel mogelijk contact op met uw luchtvaartmaatschappij. Korter voor vertrek zijn er minder omboekmogelijkheden. Dan is de kans groot dat u uw geld kwijt bent.

Hebt u een reisverzekering of annuleringsverzekering? Kijk dan ook of die iets vergoedt.

Krijgt u maar geen contact? Of wacht u al te lang op een voucher of uw geld terug? Dien uw klacht in bij de reisbemiddelaar of de luchtvaartmaatschappij.

Komt u er niet uit met een luchtvaartmaatschappij? Kijk of u op een andere manier uw recht kunt halen.

En dien een klacht in bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) .

De ILT houdt toezicht op de passagiersrechten in de luchtvaart. En kan in actie komen als een luchtvaartmaatschappij zich niet aan de regels houdt. De ILT kan u niet helpen om uw geld terug te krijgen.

Komt u er niet uit met de reisbemiddelaar? Kijk of u op een andere manier uw recht kunt halen. En meld het bij ons.

Tip

Hebt u met creditcard betaald? Neem dan contact op met uw creditcardmaatschappij. Mogelijk vergoedt de creditcardmaatschappij uw kosten. Ga ook na of uw reisverzekering iets voor u kan betekenen.

Bovenstaande informatie is gemaakt met hulp van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT kan in actie komen als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de regels voor passagiersrechten houden. Wilt u meer informatie over uw passagiersrechten? Bijvoorbeeld bij een geannuleerde of vertraagde vlucht? Of wilt u een klacht indienen over een luchtvaartmaatschappij?

Zie ook