Corona

Uw reisrechten bij losse accommodaties tijdens corona

Welke rechten hebt u als uw vakantie niet kan doorgaan door corona? Dat hangt af van wat u precies hebt geboekt: een pakketreis of een los reisonderdeel, zoals een vliegticket of een accommodatie. Lees waar u recht op hebt als u een losse accommodatie boekte.

Kan ik nog op vakantie als Nederland ‘op rood’ staat?

Dat hangt af van uw bestemming. Als Nederland rood is op de Europese coronakaart betekent het dat er veel coronabesmettingen zijn in Nederland. Andere landen kunnen dan extra maatregelen nemen bij het toelaten van Nederlanders. Ieder land mag zelf zijn maatregelen bepalen. Bijvoorbeeld een quarantaine, een negatieve PCR-test (coronatest) of bewijs dat u volledig bent gevaccineerd. Maar een land kan ook een inreisverbod instellen. Dit betekent dat u als Nederlander het land helemaal niet meer in mag. Op Nederland wereldwijd kunt u controleren welke huidige maatregelen er gelden voor uw vakantieland.

Kan ik een los geboekte accommodatie kosteloos annuleren?

Als de aanbieder de accommodatie nog wel kan leveren, kunt u er niet altijd kosteloos vanaf. Ook niet als u bijvoorbeeld door een inreisverbod niet meer op de plek kunt komen. Als de aanbieder de dienst levert, moet u daar ook voor betalen. Ook al maakt u er geen gebruik van.

Soms bieden de voorwaarden van de accommodatie wel mogelijkheden om kort voor uw aankomst nog kosteloos te annuleren. Als de voorwaarden dit recht niet geven, kan het zijn dat u uw geld niet terugkrijgt. Neem contact op met de accommodatie om te vragen of u geld terugkrijgt en hoeveel.

Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 5). Hebt u een reis- of annuleringsverzekering? Bekijk dan ook wat die vergoedt. Het Verbond van Verzekeraars geeft antwoord op vragen over uw verzekering en het coronavirus.

Boekte u met een (vrienden)groep een accommodatie die open is? Dan kan de aanbieder van de accommodatie de dienst leveren. En zou u gewoon moeten betalen. Maar om het coronavirus tegen te gaan gelden er steeds verschillende maatregelen. Zoals 1,5 meter afstand houden in Nederland. Of een verbod op groepsvorming. U en de accommodatie zijn er allebei voor verantwoordelijk de dan geldende regels na te leven. Is het niet goed mogelijk om u aan de maatregelen te houden in de accommodatie? Dan lijkt het in deze bijzondere situatie redelijk als jullie samen tot een oplossing komen. Neem daarvoor contact op met uw accommodatie. Misschien verdelen jullie de kosten. Of biedt de accommodatie u een voucher aan om later te komen. Of u gaat met minder personen en verdeelt de kosten met de accommodatie.

Krijg ik mijn geld terug als de aanbieder mijn accommodatie annuleert?

Ja, dan hebt u recht op uw geld terug. Want dan levert de aanbieder u niets. Hebt u zowel los vervoer als een losse accommodatie geboekt? En is slechts 1 van beide geannuleerd? Dan krijgt u alleen geld terug van de aanbieder die niet levert. Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 5). Door corona is er mogelijk sprake van overmacht. De reisaanbieder hoeft dan andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld uw inentingen of visum.

Had u nog niet betaald? Dan hoeft u niet te betalen als de aanbieder niet levert (zie vraag 6).

Krijg ik geld terug als de faciliteiten op mijn accommodatie dicht zijn?

Boekte u een accommodatie met faciliteiten, zoals een zwembad of speelhal voor kinderen? En zijn die nu dicht? Dan hebt u recht op een deel van uw geld terug. U kunt de faciliteiten nu namelijk niet gebruiken, terwijl u er wel voor betaalde. Probeer er met de aanbieder uit te komen wat een redelijk bedrag is. Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 5).

Wilt u helemaal niet meer gaan? Omdat u de accommodatie juist boekte voor gebruik van de faciliteiten? En kunt u dat ook voldoende onderbouwen? Dan mag u de boeking ‘ontbinden’. Dat betekent dat u de hele accommodatie kosteloos afzegt. U gaat dan niet meer en hebt recht op uw geld terug. Probeer er met de aanbieder uit te komen. Mogelijk biedt de aanbieder u een voucher aan. Het kan verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 5).

Een voorbeeld: Stel u gaat met uw gezin naar een accommodatie op een vakantiepark. Het park is gericht op faciliteiten voor gezinnen met kinderen. Maar uw gezin kan nu geen gebruik van de faciliteiten maken. U ging met uw gezin juist naar dat park voor de faciliteiten. Als u dat kunt aantonen, kan u de accommodatie afzeggen en uw geld terugvragen.

Stond er bij uw boeking al dat de faciliteiten dicht zijn? Dan hebt u geen recht op geld terug. U wist dan wat u boekte.

De aanbieder biedt mij een voucher aan. Moet ik die accepteren?

Als u wel recht op geld terug hebt

Als u recht hebt op geld terug, hoeft u de voucher niet te accepteren. Bijvoorbeeld als de aanbieder zijn accommodatie niet meer kan aanbieden. U hebt in dat geval wettelijk gezien recht op uw geld terug. U hoeft de voucher dan dus niet te accepteren. En u mag eisen dat u uw geld terug krijgt.

Maar het accepteren van de voucher kan wel verstandig en redelijk zijn. Het accepteren van de voucher helpt de aanbieder in deze uitzonderlijke tijd. En u kunt de voucher gebruiken om later alsnog op reis te gaan. Kijk goed naar de voorwaarden bij de voucher. Iedere aanbieder kiest zijn eigen voorwaarden. Door goed te lezen waar u mee akkoord gaat, voorkomt u discussie met het bedrijf. Wilt u geen voucher en komt u er niet uit met het bedrijf? Dan kunt u een geschillencommissie of de rechter vragen om een uitspraak te doen.

Als u geen recht op geld terug hebt

Hebt u geen recht op geld terug? Bijvoorbeeld omdat u uw accommodatie niet kunt bereiken door een inreisverbod? Of omdat u zelf niet meer wilt of kunt gaan? Dan hebt u geen recht op uw geld terug. De accommodatie kan namelijk de dienst nog steeds leveren, maar u kunt er geen gebruik van maken. U kan dus geen geld terug eisen. Een voucher kan dan een mooie oplossing zijn.

Recreatievoucher van HISWA Recron

Voor accommodaties zoals vakantieparken en huisjes bieden sommige bedrijven nu de HISWA Recron recreatievoucher aan. Het gaat om bedrijven die bij branchevereniging HISWA Recron zitten. U mag met deze voucher tot 1 jaar na uitgifte een nieuwe boeking doen. Wilt u toch geen nieuwe boeking doen in dat jaar? Dan hebt u alsnog recht op uw geld terug aan het einde van dat jaar. De recreatievoucher van HISWA Recron geldt niet voor seizoen- en jaarplaatsen. Zij bekijken later wat voor oplossing ze daarvoor bieden. Want nu is nog niet bekend hoe lang de seizoen- en jaarplaatsen niet beschikbaar zijn.

Er zijn ook veel andere soort vouchers. Aanbieders bepalen zelf de voorwaarden van hun voucher. Kijk daarom goed wat voor voucher uw aanbieder u aanbiedt. En lees waar u op moet letten in de voorwaarden van vouchers. Als u weet waar u mee akkoord gaat, voorkomt u discussie met het bedrijf.

De kans is groot dat mijn accommodatie dicht is. Moet ik nog betalen?

Niet betalen als uw aanbieder annuleert

Neem altijd eerst contact op met de aanbieder. Mogelijk geeft die zelf al aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij zelf annuleren of dicht gaan. Als de aanbieder de dienst niet levert, hoeft u er ook niet voor te betalen.

Meestal wel betalen als uw aanbieder kan leveren

Annuleert de aanbieder niet? En kan die de dienst nog gewoon leveren? Dan moet u daarvoor betalen. Ook al kunt u zelf misschien niet meer komen, de aanbieder levert zijn dienst wel. In de voorwaarden van uw aanbieder kunt u zien wat hun regels over betalen zijn. En soms bieden de voorwaarden nog een mogelijkheid om te annuleren.

Wachten met betalen als uw aanbieder waarschijnlijk niet kan leveren

Heeft de aanbieder nog niet zelf geannuleerd? Maar is er een grote kans dat uw accommodatie tijdens uw reisperiode dicht is? Bijvoorbeeld omdat alle accommodaties dicht moeten zijn van de overheid? Dan hebt u het wettelijke recht om uw betaling op te schorten. Dat betekent dat u wacht met betalen. U moet de aanbieder in een brief of e-mail uitleggen waarom u wacht met betalen.

U mag alleen wachten met betalen als u echt goede redenen hebt om te vrezen dat uw aanbieder de afspraken niet kan nakomen. Verwacht de aanbieder wel dat hij kan leveren? En hebt u hierover een meningsverschil? Dan kan de aanbieder u aanmanen te betalen en daarna incassokosten in rekening brengen. Of hij beëindigt de overeenkomst met u, omdat u niet betaalt. En hij brengt u hiervoor dan kosten in rekening.

De accommodatie biedt u misschien een voucher aan voor het bedrag dat u al betaald hebt. In deze bijzondere situatie kan het verstandig en redelijk zijn om die te accepteren.

Komt u er samen niet uit?

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Let op: u kunt hier commentaar geven op onze website. Hebt u een vraag over uw persoonlijke situatie? Of wilt u een melding doen over een bedrijf? Neem dan contact met ons op.