Een deel van uw geld terugvragen

Soms koopt u een product waar een klein foutje in zit. Bijvoorbeeld een klein kleurverschil in het frame van uw fiets. U wilt graag dat het gerepareerd wordt, maar dat kan niet. U hebt dan niet altijd recht op een nieuw product. Want de klacht is niet ernstig genoeg. Wat kunt u dan doen?

U kunt dan de koopovereenkomst gedeeltelijk ontbinden. Dat betekent dat u een deel van uw geld terugvraagt. Dit noemen we ook wel prijsvermindering. U moet dan aan de verkoper vertellen waarom u dat wilt. De verkoper is het hier meestal wel mee eens. Want voor hem is het ook een goede oplossing.

Ik word het niet eens met de verkoper over het bedrag. Wat nu?

Kunt u het niet eens worden over het bedrag dat u terugkrijgt? Vraag dan advies aan een deskundige. Bijvoorbeeld aan een andere verkoper van dezelfde producten. U kunt dan vragen of deze verkoper uw klacht wil beoordelen.

Ik word het niet eens met de verkoper. Wat nu?

Kunt u het niet eens worden met de verkoper? Dan kunt u contact opnemen met De Geschillencommissie. In dit voorbeeld zou dat bij de Geschillencommissie Tweewielers zijn.

De Geschillencommissie is een onafhankelijke groep van drie personen die bij een meningsverschil beslist wie er gelijk heeft. De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) bepaalt wie er in de commissie komt. Alle leden van de commissie zijn deskundig en onpartijdig. Neemt de commissie een besluit, dan moet u zich hieraan houden.

De Geschillencommissie kan u alleen helpen als de verkoper bij een commissie is aangesloten. En u moet eerst een brief hebben gestuurd naar de verkoper. Als u een klacht voorlegt aan De Geschillencommissie, kan vaak een deskundige uw klacht bekijken.

Wilt u meer informatie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.

Forward

ConsuWijzer-karakter met wasmachine en laptop