Duidelijke tarieven voor uw telefoonabonnement

Alle tarieven overzichtelijk op een rij

Hebt u een abonnement voor vaste of mobiele telefonie? Of wilt u daar een abonnement voor afsluiten? Dan is het natuurlijk belangrijk dat u weet wat u daarvoor moet betalen. Daarom zijn alle telefoonaanbieders verplicht om ervoor te zorgen dat u alle tarieven gemakkelijk kunt vinden.

Tariefinformatie op internet

Iedere telefonieaanbieder moet ervoor zorgen dat u alle tariefinformatie kunt vinden op zijn website. Gaat het nu om vaste of mobiele telefonie? Om een abonnement of prepaid? Voor elke dienst apart moet u eenvoudig alle tarieven kunnen terugvinden. Deze tarieven moeten duidelijk zijn, zodat u goed begrijpt waar u voor betaalt.

Waar moet u op letten?

Het tariefoverzicht van een telefoonabonnement moet volledig zijn. Zo kunt u alle kosten vinden, inclusief BTW. Maar ook de manier waarop deze kosten worden berekend, moet duidelijk zijn. Of andere voorwaarden die met de kosten te maken hebben.

Let vooral op de volgende dingen:

  • Wat zijn de tarieven per minuut?
  • Is er een starttarief per gesprek?
  • Betaalt u per minuut of per seconde?
  • Hebt u een belbundel? Welke telefoonnummers vallen daaronder?
  • En welke telefoonnummers vallen buiten de bundel? En wat kosten deze dan?
  • Betaalt u extra voor informatienummers of servicenummers? En hoeveel?
  • En welke nummers zijn dat? Dit moet u per soort telefoonnummer kunnen zien. Bijvoorbeeld nummers die beginnen met: 0900, 0906, 0909 of 18. Maar bijvoorbeeld ook: 085, 087 en 088.
  • Wat kost het u om sms'jes te versturen? Of mms-berichten?
  • Als u beltegoed hebt, kan deze dan vervallen? En wanneer gebeurt dat?
  • Wat betaalt u als u vanuit het buitenland belt of sms't?
  • Wat kost mobiel internet? En ook belangrijk: wat kost dat in het buitenland?

Let u ook wel eens op andere kosten?

Bij een abonnement horen vaak ook andere kosten dan alleen de belkosten. Let u bijvoorbeeld ook eens op de volgende dingen:

  • Wat kost het om de klantenservice te bellen, als u last hebt van een storing?
  • Zijn er ook onderhoudskosten? Wat kost bijvoorbeeld een monteur?
  • Zijn er ook kosten voor andere diensten? Zoals doorschakeldiensten of nummerweergave?

ACM controleert; en u kunt helpen!

Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) bepaalt niet de tarieven van de telefoonaanbieders. Maar ACM controleert wel of alle telefoonaanbieders hun tariefinformatie op orde hebben. Anders weet u niet waar u aan toe bent. En dan kunt u geen goede keuze maken.

U kunt ACM hierbij helpen. Vindt u dat uw eigen of een andere telefoonaanbieder niet duidelijk is over zijn tarieven? Dien dan een klacht in bij ConsuWijzer.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon