Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Veelgestelde vragen over aangekondigde prijsverhoging per 1 oktober door energieleveranciers

| Nieuwsbericht
Let op

Deze informatie is verouderd. Lees de laatste informatie hier:

Hebt u een energiecontract met variabele tarieven? Dan moet uw energieleverancier u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over tariefwijzigingen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) voert strenge gesprekken met leveranciers die zich hier niet aan houden. Bent u het niet eens met de ingangsdatum van uw nieuwe tarieven? Dan kunt u ook zelf een brief sturen aan uw energieleverancier.

Wat zijn de regels?

Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. De energieleverancier moet u hier minimaal 30 dagen van tevoren over informeren. Dit komt omdat u volgens de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet een opzegtermijn van 30 dagen heeft (Artikel 95m, zevende lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 52b, zevende lid, van Gaswet).

Loopt uw contract met vaste tarieven af, waardoor u overgaat naar een contract met variabele tarieven? Ook dan moet de energieleverancier u hier minimaal 30 dagen van tevoren over informeren.

Wat is er aan de hand?

Enkele energieleveranciers hebben de prijsverhoging per 1 oktober 2022 korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd. Dit leidde tot veel onrust bij consumenten.

Als de energieleveranciers zich aan de termijn van 30 dagen houden dan gaat de prijsverhoging niet op 1 oktober in, maar zo’n 3 weken later. Dat scheelt consumenten mogelijk geld.

Wat doet de ACM nu?

De ACM heeft de afgelopen dagen contact gehad met branchevereniging Energie-Nederland en verschillende energieleveranciers. De ACM heeft op 27 september 2022 een brief gestuurd aan de energieleveranciers. Daarin wijzen we de energieleveranciers op de regels. Houden zij zich hier niet aan? Dan kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld met een boete, last onder dwangsom of een bindende aanwijzing.

Wat kan ik zelf doen?

We verwachten van de energieleveranciers dat zij de prijsverhoging niet per 1 oktober in laten gaan. Wij roepen de energieleveranciers op om hun klanten daar zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.

Heeft uw leverancier de nieuwe tarieven korter dan 30 dagen van tevoren aangekondigd? En bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u een brief aan uw leverancier sturen waarin u zegt dat u hier niet mee akkoord gaat. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:

Moet ik de brief (aangetekend) per post versturen?

Het maakt niet uit of u de brief per post of digitaal verstuurt. U kunt de brief ook per e-mail sturen of via het contactformulier van uw energieleverancier.

Wilt u kunnen bewijzen dat u de brief hebt gestuurd? Vraag dan om een leesbevestiging als u de brief per e-mail verstuurt. Verstuur de brief aangetekend als u de brief per post verzendt.

Moet ik mijn brief voor 1 oktober sturen?

U hoeft de brief niet voor 1 oktober te sturen. Hier is juridisch gezien geen termijn voor. Er is wel een termijn voor indienen van een klacht bij De Geschillencommissie. Deze is 12 maanden.

Wat moet ik doen als ik er niet uitkom met mijn energieleverancier?

Krijgt u geen reactie of biedt uw energieleverancier geen oplossing? Dan kunt u De Geschillencommissie Energie inschakelen.

Zie ook