Pas op voor telefoonfraude!

09-07-12nieuwsbericht

De laatste tijd ontvangt ConsuWijzer meldingen van consumenten die verdachte telefoontjes hebben ontvangen. Criminelen bellen u op uw vaste telefoon of mobiel en proberen persoonlijke gegevens van u te ontfutselen!

De telefoontjes kunnen van geval tot geval verschillen, daarom geven wij u hieronder enkele voorbeelden:

  • U wordt gebeld en hoort een gebrekkig Engels sprekende meneer of mevrouw die beweert namens Microsoft te bellen. Er is een probleem gevonden op uw PC en dat kan op afstand opgelost worden. Maar hiervoor moet u eerst uw wachtwoorden en inloggegevens geven.
  • U wordt gebeld door iemand die beweert namens uw bank te bellen. Er is een storing en om dit op te kunnen lossen moet u uw persoonlijke gegevens, bankrekeningnummer, wachtwoorden en inloggegevens geven.
  • U wordt gebeld en u krijgt te horen dat u een cruise hebt gewonnen. Maar eerst moet u terugbellen naar een speciaal telefoonnummer. U moet via dat speciale telefoonnummer een keuzemenu doorlopen en uw persoonlijke gegevens inspreken.

Alarmbellen

Krijgt u zo'n soort telefoontje? Dit is voor u het moment dat de alarmbellen moeten gaan rinkelen! Banken, ondernemingen en andere organisaties waar u een klant van bent, zullen nooit telefonisch naar uw vertrouwelijke gegevens vragen. Zij zullen u altijd schriftelijk om informatie vragen.

Spam?

U kunt gebeld worden door een persoon maar ook door een computer (dit is een automatisch oproepsysteem). Als u door zo'n computer gebeld wordt, dan is er mogelijk sprake van spam. Spam is verboden in Nederland.

Wat kunt u doen als u een telefoontje ontvangt dat lijkt op de voorbeelden hierboven:

  • Breek het gesprek direct af, geef in geen geval uw gegevens;
  • Doe een melding bij de politie in uw woonplaats;
  • Was het telefoontje 'zogenaamd' afkomstig van uw bank of een ander bedrijf bij wie u een klant bent? Meld dit dan ook bij dit bedrijf. Zij kunnen hun klanten dan waarschuwen over mogelijke telefoonfraude.
  • Bent u gebeld door een computer? Meld dit dan bij spamklacht.nl. OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit), een van de toezichthouders achter ConsuWijzer, treedt op tegen spam.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer