Lezersvraag Spits over wijziging van abonnementsvoorwaarden voor internet, telefoon of tv

09-01-12nieuwsbericht

Vraag

Ik zag op het nieuws dat mijn aanbieder de prijzen van mijn abonnement verhoogt. Ik weet niet of ik dit abonnement nu nog wel wil houden. Mag de provider dit zomaar doen? En moet ik hier dan mee akkoord gaan?

D.M. uit L.

Antwoord

Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij mag dit doen als dit in de algemene voorwaarden van uw abonnement staat. En hij moet u eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal vier weken van tevoren aan u laten weten. Als een wijziging voor u als consument nadelig is - op welk punt dan ook - mag u zonder verdere kosten en met behoud van uw mobieltje uw abonnement opzeggen.

Let op

Er is één uitzondering. Dat is als uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen moet veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet. In dat geval kunt u niet zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.

Wat doe ik als de verandering nadelig voor mij is?

Is de verandering nadelig voor u als consument? En is de wijziging niet door de overheid of de wet opgelegd? Dan mag u het abonnement gratis opzeggen. Daar moet uw aanbieder aan meewerken.

Doet uw aanbieder hier moeilijk over? Zegt hij bijvoorbeeld dat u moet betalen voor het opzeggen? Of zegt hij dat u uw telefoon weer moet inleveren? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

Forward

ConsuWijzer-karakter online aan het winkelen