Lezersvraag Spits over het opzeggen van een TV-abonnement

14-05-12nieuwsbericht

Vraag

Ik wil graag mijn TV abonnement opzeggen, waarvoor ik in januari 2011 een jaarcontract heb afgesloten. Begin dit jaar heb ik schriftelijk opgezegd. Ik ben er vanuit gegaan dat ik na afloop van het jaar mijn abonnement elk moment kon stoppen. Maar er wordt nog steeds van mijn bankrekening geïncasseerd! Kan dat zomaar?

R. M., Woerden

Antwoord

Nee, dat kan niet. Een abonnement voor telefonie, internet of televisie wordt meestal afgesloten voor één of twee jaar. Als je dit abonnement niet opzegt, dan verlengt de aanbieder het automatisch. De wet zegt dat je aanbieder dit mag doen. Maar de wet zegt ook dat je het contract na de automatische verlenging kosteloos mag opzeggen wanneer jij maar wilt. En dat de opzegtermijn dan niet langer mag zijn dan een maand. Na de automatische verlenging van je abonnement kon je dus inderdaad opzeggen met een maand opzegtermijn. De opzegtermijn gaat in op de dag na ontvangst van de opzegbrief.

Bespreek je klacht eerst met de aanbieder van je TV abonnement. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kan je het volgende doen:

  • Ga naar je bank en vraag of het geld naar jou teruggestort kan worden. Vraag ook aan je bank of de automatische incasso geblokkeerd kan worden;
  • Schrijf de aanbieder van je TV abonnement een brief met daarin je klacht.

Komen jullie er samen niet uit? Dan kan je deze vervolgstappen nemen:

Leg je klacht voor aan de Geschillencommissie. Dat kan alleen als de aanbieder van je TV abonnement is aangesloten bij de Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie op de website van de Geschillencommissie.

Kan of wil je niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt je een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.

Forward

ConsuWijzer-karakter met televisie

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer