Lezersvraag Spits over extra kosten voor verzekerde post bij online winkelen

12-12-11nieuwsbericht

Vraag

Op internet zag ik voor mijn vriendin een mooie trui. Tijdens het bestellen kon je kiezen om de trui per verzekerde post te ontvangen. Dat was wel duurder. Maar het is wel een dure trui. En in de voorwaarden staat dat de winkel niet aansprakelijk is voor zoekraken of beschadigingen van postzendingen. Het lijkt me dan toch  verstandig om dat te doen?

R.E. te Rotterdam

Antwoord

Dat is helemaal niet nodig.  Als een consument iets koopt bij een (web)winkel is het risico van de bezorging voor de verkoper. Hij mag dat niet anders regelen in zijn voorwaarden. Mocht je niets ontvangen of komt je bestelling beschadigd aan dan kan je terecht klagen bij de verkoper. Verwijst een verkoper naar zo'n voorwaarde? Dan kan je die vernietigen, dat wil zeggen ongedaan maken. Je kunt de verkoper zeggen of schrijven dat je die voorwaarde vernietigt omdat die onredelijk is. De voorwaarde geldt dan niet. De wet zegt dat zulke afspraken niet in algemene voorwaarden mogen worden gemaakt.

Is je pakje niet aangekomen of ontdek je na het openen dat je aankoop beschadigd is? Neem contact op met de verkoper, meld je klacht. En vraag om je bestelling alsnog te leveren of een nieuw exemplaar toe te sturen. Dat moet gebeuren zonder extra kosten.  Stuur je klacht per brief als dat nodig is.

Kom je er niet uit met de verkoper? Kijk of hij is aangesloten bij een geschillencommissie. Is dit het geval? Leg je klacht dan daar voor.

Tip: beoordeel een webwinkel op meer dan alleen de prijs. Doe de online Shopscan van ConsuWijzer.nl voordat je koopt.

Forward

ConsuWijzer-karakter met wasmachine en laptop

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer

Consumententhema