Lezersvraag Spits over een hoge telefoonrekening door een 0900-nummer

17-01-11nieuwsbericht

Dit is een artikel uit 2011. De informatie is mogelijk verouderd. Zoekt u actuele informatie? Kijk dan in de blauwe kolom aan de rechterkant van dit artikel. Daar staan links naar meer informatie over dit onderwerp.

Vraag

Mijn telefoonrekening is hoger dan normaal, omdat ik met een 0900-nummer heb gebeld. Toen ik dit nummer belde, hoorde ik dat deze 10 cent per minuut zou kosten. Maar nu blijkt ineens dat ik dertig cent per minuut moet betalen! Ik heb daar een klacht over ingediend bij mijn telefoonaanbieder en hij gaat dit voor mij uitzoeken. Ondertussen heb ik mijn rekening nog niet betaald, want ik ga niet betalen als nog niet duidelijk is of mijn rekening wel klopt. Nu krijg ik een brief van mijn telefoonaanbieder, waarin staat dat ik toch mijn rekening moet betalen. Anders sluit hij mij af. Mag dit zomaar?

V.W., Rotterdam

Advies

Afspraken over wanneer je aanbieder jouw telefoonaansluiting mag afsluiten, kun je nalezen in de algemene voorwaarden van je abonnement. Daar kan bijvoorbeeld in staan dat je wordt afgesloten als je je rekeningen niet betaalt. Maar je mag niet worden afgesloten als je alleen de kosten voor dat 0900-nummer niet betaalt, als je het niet met deze kosten eens bent. Je moet daarover dan wel altijd eerst een klacht indienen bij je telefoonaanbieder. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

Heb je al een klacht over de kosten ingediend? Zolang je aanbieder jouw klacht nog in behandeling heeft, hoef je deze kosten nog niet te betalen. Maar dat geldt alleen voor die kosten voor het 0900-nummer, waar je het niet mee eens bent. De andere kosten op je rekening moet je wel betalen. Doe je dat niet? Dan mag jouw aanbieder je wel afsluiten, als dit in de algemene voorwaarden staat.

Toch stuurt jouw aanbieder je een brief waarin hij zegt dat je moet betalen. Neem daarom contact op met je aanbieder en vraag hem om uitleg. Misschien had je de brief helemaal niet moeten krijgen. Leg uit dat je al een klacht hebt ingediend. En dat je om deze reden de door jou betwiste kosten nog niet zult betalen. Betaal dus wel gewoon de rest van je telefoonrekening.

Word je dan toch afgesloten? Dan kun je je klacht voorleggen aan de Geschillencommissie. Deze commissie kan dan beslissen wie van jullie gelijk heeft. Heeft je telefoonaanbieder jouw klacht inmiddels behandeld, maar vindt hij dat de rekening toch klopt? Ga dan ook naar de Geschillencommissie. Je hoeft de kosten voor het 0900-nummer ook dan nog niet te betalen, totdat deze commissie een beslissing heeft genomen.

Forward

ConsuWijzer-karakter met rekening