Lezersvraag Spits over een hoge rekening bij stadsverwarming

14-11-11nieuwsbericht

Vraag

Voor het verwarmen van mijn huis gebruik ik stadswarmte. Als ik mijn energierekening vergelijk met die van mijn vriend, dan krijg ik het idee dat ik veel meer moet betalen. Hij verwarmt zijn huis met gas. Ik zou dat ook wel willen, maar dat kan niet. Ik heb namelijk geen gasaansluiting. Ook kan ik geen andere leverancier van warmte kiezen. Kan de overheid daar niet wat aan doen?

Sasja, G.

Antwoord

Op dit moment is er geen toezicht vanuit de overheid op stadsverwarming of blokverwarming. Daar komt wel verandering in. Er is een Warmtewet die ervoor gaat zorgen dat er jaarlijks een maximumprijs voor warmte wordt vastgesteld. En er zal toezicht komen, zodat de warmteleveranciers zich ook houden aan die prijs.

Voor nu is het goed om na te gaan of er geen logische reden is dat je rekening veel hoger is dan die van je vriend. Bijvoorbeeld omdat je woning groter is, of slechter is geïsoleerd. Denk je echt dat je rekening onredelijk hoog is? Dan kun je het volgende doen:

Huurder

Ben je huurder en betaal je de rekening voor verwarming aan de verhuurder? Dan kun je naar de Huurcommissie stappen. De Huurcommissie kan bemiddelen tussen een verhuurder en huurder. Op huurcommissie.nl kun je lezen hoe deze te werk gaat.

Woningeigenaar

Ben je eigenaar van je woning? Neem dan eerst contact op met je leverancier van warmte. Misschien kan deze direct je klacht oplossen. Kom je er niet uit? Dan kun je formeel bezwaar maken tegen de rekening. Hiervoor kun je gebruik maken van onze voorbeeldbrief. Lees eerst de algemene voorwaarden van je leverancier van warmte. Hierin staat uitgelegd hoe je bezwaar kan maken en waar je het bezwaar naartoe moet sturen. Ook staat hierin of het bedrijf is aangesloten bij de Geschillencommissie voor Energie en Water. Als je vindt dat je bezwaar niet heeft geleid tot een oplossing dan kun je het voorleggen aan de Geschillencommissie. De Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer