Garantie blijft vragen oproepen

07-02-13nieuwsbericht

Vragen en klachten over garantie stonden bij ConsuWijzer in 2012 op nummer één. Consumenten met een product dat niet goed werkt, hebben soms problemen om hun recht te halen. Dit komt onder andere omdat ze niet altijd weten waar ze recht op hebben. Maar ook doordat problemen vaak technisch van aard zijn. Zo ontving ConsuWijzer in 2012 veel vragen over garantie op mobiele telefoons. De consument moet dan maar afwachten wat de verkoper zegt. Omdat hij vaak zelf niet precies weet hoe het technisch zit.

Naast garantie ontving ConsuWijzer in 2012 ook veel meldingen over misleidende en/of agressieve verkoop. Bijvoorbeeld omdat je gebeld wordt door een verkoper, terwijl je staat inschreven bij het Bel-me-niet Register.

Tips van ConsuWijzer

Drie belangrijke regels over garantie die u moet weten zijn:

  1. De verkoper is uw aanspreekpunt. Hij moet het probleem voor u oplossen of zelf contact opnemen met de fabrikant; 
  2. De eerste zes maanden staat u volgens de wet extra sterk. Het is dan namelijk aan de verkoper om aan te tonen dat u het product niet goed hebt gebruikt. Biedt de verkoper een jaar of langer garantie? Dan geldt dat voor de hele garantieperiode. 
  3. Ook na afloop van de garantieperiode hebt u nog steeds recht op een goed product. Dit hangt namelijk onder andere af van de te verwachten levensduur van het product. Garantie is iets extra's. Dat staat dus los van uw wettelijke rechten. 

Omdat 'recht hebben' iets anders is dan 'uw recht krijgen' vindt u onze website de checklist 'Terug naar de winkel'. Met deze checklist kunt u zich voorbereiden op het gesprek met de verkoper.

Acties toezichthouders n.a.v. meldingen

Naast het geven van praktisch advies aan consumenten over hun rechten, vervult ConsuWijzer ook een belangrijke signaalfunctie. De drie toezichthouders achter ConsuWijzer hebben in 2012 verschillende acties ondernomen naar aanleiding van klachten van consumenten bij ConsuWijzer.

Overige feiten en cijfers ConsuWijzer 2012

In 2012 is ConsuWijzer.nl ruim 2,2 miljoen keer bezocht. Voor de derde keer op rij werd ConsuWijzer uitgeroepen tot beste overheidswebsite van het jaar.

Top 3 aard meldingen

  1. garantie en non-conformiteit
  2. misleidende en agressieve verkoop (met name Bel-me-niet en spam)
  3. rekeningen en betalen 

Top 3 meldingen per verkoopkanaal

  1. telefoon (inclusief Bel-me-niet register)
  2. internet (web)
  3. winkel

Forward

ConsuWijzer-karakter met wasmachine en laptop

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer