ConsuWijzer.nl opnieuw Website van het Jaar!

11-11-11nieuwsbericht

Nederlanders hebben ConsuWijzer.nl voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Overheidswebsite'. Dat heeft de organisatie achter Website van het Jaar, de belangrijkste online publieksprijs, bekend gemaakt. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: 'Dit jaar bestaat ConsuWijzer 5 jaar. In die periode werd de site zo'n 8 miljoen maal bezocht. Deze publieksprijs is de kroon op ons werk'.

ConsuWijzer bedankt u voor uw stem!

ConsuWijzer wijst consumenten de weg

ConsuWijzer helpt consumenten actief met advies per telefoon of mail, in vijf jaar tijd al een half miljoen keer. Consumenten kunnen op de website terecht voor onder andere voorbeeldbrieven om een klacht in te dienen bij een bedrijf. Het afgelopen jaar werden 500.000 brieven gedownload. Daarnaast staan op de website scripts om gesprekken met de winkelier te oefenen en begrijpelijke juridische informatie.

In vijf jaar tijd liep het bezoek aan de website op van een half miljoen naar 2,2 miljoen per jaar. Nu er op de site steeds meer informatie, advies en hulp valt te halen en te downloaden, neemt het aantal telefoontjes jaarlijks af. Van 83.000 vijf jaar geleden naar 57.000 afgelopen jaar.

Signalen voor de toezichthouders

ConsuWijzer ontvangt jaarlijks zo'n 100.000 vragen en klachten van consumenten over hun rechten. Deze vormen belangrijke signalen voor de drie toezichthouders achter het loket: de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit), OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit) en de Consumentenautoriteit. Zij kunnen optreden wanneer bedrijven zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld door het opleggen van een boete. Per 1 januari 2013 zullen de drie toezichthouders achter ConsuWijzer fuseren tot de Autoriteit Consument en Markt.

Forward

ConsuWijzer-karakter bij brievenbus