ConsuWijzer maakt consumenten weerbaar aan de telefoon

04-07-12nieuwsbericht

Dit is een artikel uit 2012. De informatie is mogelijk verouderd. Zoekt u actuele informatie? Kijk dan in de blauwe kolom aan de rechterkant van dit artikel. Daar staan links naar meer informatie over dit onderwerp.

ConsuWijzer start vandaag de campagne 'Een beleefd NEE is ook oké!'. Omdat niet alle consumenten voldoende assertief zijn, is het doel consumenten weerbaar te maken tegen (agressieve of misleidende) verkooptelefoontjes. Eén derde van alle meldingen bij ConsuWijzer in 2011 ging over het verkoopkanaal telefoon. Consumenten doen regelmatig aankopen aan de telefoon waarvan ze achteraf spijt hebben. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om goede doelen, loterijen, puzzelboekjes, contracten voor energie en telecom. Consumenten voelen zich soms overvallen, onder druk gezet of misleid door de telefonische verkoper. Het gevolg is dat ze telefonisch een overeenkomst afsluiten zonder zich daarvan bewust te zijn. 

Wat houdt de campagne in?

De campagne richt zich op een breed publiek, met een accent op ouderen en hun omgeving (kinderen, kleinkinderen). Ouderen worden relatief vaak geconfronteerd met verkooptelefoontjes, omdat zij meestal een vast nummer hebben en meer thuis zijn.

In de campagne wordt aandacht besteed aan:

  • Hoe herken je een verkoopgesprek?
  • Welke technieken gebruikt de verkoper en hoe kun je daarop reageren?
  • Wat zijn je rechten bij telefonische verkoop?
  • Wat kun je doen als je ongewild toch 'ja' hebt gezegd tegen het aanbod?

Op de website ConsuWijzer zijn in het kader van de campagne nieuwe hulpmiddelen geplaatst, zoals het ConsuWijzer Nee-bedankt-script om het gesprek met de telefonische verkoper te oefenen, ook met behulp van geluidsopnames. Dit helpt consumenten de technieken van de telefonische verkoper te doorzien, assertief te reageren en de regie in handen te nemen.

Consumenten die geen telefonische aanbiedingen willen, kunnen zich inschrijven bij het Bel-me-niet Register. Zij kunnen dan overigens nog steeds worden gebeld door bedrijven waarvan zij klant zijn (geweest) voor een vergelijkbaar product of dienst. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: 'Een verkooptelefoontje komt onverwacht. Consumenten staan dan niet altijd op scherp. Ze zeggen daardoor soms 'ja' waar ze 'nee' bedoelen. Met de ConsuWijzer Nee-bedankt-script is de consument goed voorbereid als de verkoper belt.'

Waaraan moeten bedrijven zich houden?

Bedrijven die telemarketing inzetten, moeten zich aan diverse regels houden, zoals:

  • bedrijven die consumenten bellen met een aanbieding moeten voordat ze bellen het Bel-me-niet Register raadplegen;
  • de telefonische verkoper moet de consument vragen of het telefoontje gelegen komt;
  • de verkoper moet meteen aan het begin van het gesprek duidelijk uitleggen namens welk bedrijf hij belt en wat het doel is van het gesprek;
  • de verkoper moet nagaan of de consument nogmaals gebeld wil worden door dit bedrijf en of de consument ingeschreven wil worden in het Bel-me-niet Register, en dit vervolgens direct voor de consument in orde maken;
  • tijdens het gesprek mag de consument niet onder druk worden gezet of worden misleid.

Heeft de consument 'ja' gezegd tegen het aanbod, dan geldt meestal nog een bedenktermijn van zeven werkdagen.

Overtreden bedrijven deze regels structureel, dan kan de toezichthouder - OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) en/of de Consumentenautoriteit - het bedrijf beboeten. Zowel OPTA als de Consumentenautoriteit hebben telemarketing voor 2012 als aandachtsgebied benoemd.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer

Zelf aan de slag