Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Betaald doorschakelen naar gratis 0800-informatienummers vanaf morgen verboden

| Nieuwsbericht

Vanaf 16 december 2022 gelden nieuwe regels voor betaalde telefonische doorschakeldiensten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger ingrijpen als bedrijven zich niet aan deze regels houden. Aanbieders van doorschakeldiensten moeten hun dienst aanpassen of kunnen hun nummer inleveren.

Wat is een doorschakeldienst?

Als u op internet een telefoonnummer van een organisatie opzoekt, vindt u vaak bovenaan in de zoekresultaten het telefoonnummer van een doorschakeldienst. Doorschakeldiensten adverteren om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Een doorschakeldienst schakelt u door naar de organisatie die u zoekt. Hij rekent hier kosten voor, terwijl u zelf goedkoper of zelfs gratis naar de organisatie zou kunnen bellen. U betaalt soms tot 1,10 euro per minuut aan de doorschakeldienst. Veel mensen hebben het niet door als ze via zo’n betaalde doorschakeldienst bellen. Daarom komen hier nu strengere regels voor.

Doorschakeldiensten naar gratis 0800-informatienummers verboden

Volgens de nieuwe regels mogen doorschakeldiensten u niet meer doorschakelen naar 0800-nummers (gratis informatienummers).

Toestemming geven

Abonnee-informatiediensten, die nummers gebruiken die beginnen met 18, mogen u nog wel betaald doorschakelen naar het nummer dat u zoekt. Maar dit mag alleen als u eerst iemand aan de lijn krijgt. Die persoon moet u het telefoonnummer geven als u daarnaar vraagt zodat u zelf kunt bellen. Daarna mag de persoon u doorschakelen, maar alleen als u daar eerst toestemming voor geeft. Ook mag het gesprek vanaf 16 december 2024 niet meer dan 10 euro kosten.

Controle ACM

Vanaf 16 december 2022 gaat de ACM controleren of de bedrijven zich aan de nieuwe regels houden. Doen ze dit niet? Dan kan de ACM bijvoorbeeld een telefoonnummer intrekken

Waar kan ik zelf op letten?

  • Let goed op of u wel rechtstreeks belt. Googelt u op uw mobiele telefoon naar een telefoonnummer van een organisatie en drukt u direct op ‘bellen’? Let dan goed op welk nummer u belt. Als er een 18-nummer verschijnt, belt u het bedrijf dat u zoekt niet rechtstreeks en belt u tegen een hoger tarief.
  • Belt u bewust een abonnee-informatiedienst, waarvan het nummer begint met 18? Dan zijn daar kosten aan verbonden. Zij kunnen u doorschakelen, maar u kunt ook het nummer vragen van de organisatie die u wilt bellen. De abonnee-informatiedienst moet u dit nummer geven. U kunt het nummer dan noteren en er zelf naar bellen.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook