3 tips voor het online boeken van vliegtickets

18-06-12nieuwsbericht

Aan het boeken van vliegtickets en reizen geven consumenten het meeste geld uit van alles wat zij online kopen. In 2010 gaven consumenten hier ruim 3,5 miljard euro aan uit. Helaas voldoen veel aanbieders niet aan de wettelijke regels die gelden voor het vermelden van prijzen voor vliegtickets. ConsuWijzer geeft u drie tips en legt uit waar u op kunt letten bij het boeken.

Wat gaat er niet goed?

Vaak worden de totale kosten van een boeking pas zichtbaar aan het eind van de boeking terwijl de consument eerst 'gelokt' is met een lage advertentieprijs. En als de consument eenmaal bezig is met boeken en al in het bestelproces zit, is de kans groot dat hij de extra kosten uiteindelijk accepteert. Hij betaalt daarmee meer dan hij van plan was of dat hij dacht te zullen betalen.

Wat is er wel en niet toegestaan?

Een aanbieder van een vakantieproduct, zoals een vliegticket of huurhuisje, is onder andere verplicht om de prijs te vermelden inclusief alle kosten die u standaard moet betalen en waar u niet om heen kunt. Zoals belastingen en luchthavengelden. Ook moet de aanbieder de kosten van bepaalde extra opties, zoals extra bagage of betalen met creditcard uiterlijk aan het begin van het boekingsproces/de boeking vermelden. Op die manier kunnen consumenten aanbiedingen beter met elkaar vergelijken.

Online vliegticket boeken? Drie tips!

Gaat u binnenkort online een ticket boeken? ConsuWijzer geeft u drie tips:

  1. De prijs waarmee de aanbieder adverteert, moet ook de prijs zijn waarvoor het ticket te krijgen is. Is dat niet het geval? Overweeg of u dat zomaar accepteert. Of dat u via een andere website wilt boeken.
  2. Let op vooraf aangevinkte opties. Zoals een verzekering of een sms-bericht over het tijdstip van de vlucht. Dit is niet toegestaan. Gebeurt dat bij uw boeking wel? Overweeg of u dat zomaar accepteert. Of dat u via een andere website wilt boeken.
  3. Controleer de gegevens die u hebt ingevuld voordat u de boeking afrondt. Bij sommige aanbieders kost het namelijk (veel) geld om gegevens achteraf te wijzigen. U kunt de voorwaarden en kosten voor wijzigingen ook vooraf checken.

Dien uw klacht in bij ConsuWijzer.nl

De Consumentenautoriteit, één van de toezichthouders achter ConsuWijzer, houdt toezicht op deze regels. Hebt u een vraag of klacht? Bijvoorbeeld omdat u tijdens het boeken een aanbieder tegenkomt die zich niet aan de regels houdt? Meld dit bij ConsuWijzer. ConsuWijzer registreert uw melding en stuurt deze door naar de Consumentenautoriteit. Zo weet de toezichthouder waar het niet goed gaat en kan zij optreden. Bijvoorbeeld door het opleggen van een boete.

Forward

ConsuWijzer-karakter bij windmolen

Vraag of klacht? Bel ons!

088 - 0 70 70 70

5 dagen per week van
8.30-17.30u, tarief 088-nummer