Wat garandeert een keurmerk?

Een keurmerk garandeert dat het product of de dienst aan bepaalde eisen voldoet. Op de website van ConsuWijzer staat een lijst met keurmerken. Van deze keurmerken kunt u lezen aan welke eisen producten met dat keurmerk voldoen.

Een product voldoet niet aan de eisen van een keurmerk. Wat kunt u doen?

Als u een product koopt met een bepaald keurmerk, dan moet dat product ook de eigenschappen hebben die dat keurmerk belooft. Hetzelfde geldt voor een dienst met een bepaald keurmerk. Vindt u dat een product of dienst niet de eigenschappen heeft die het keurmerk belooft? Dan kunt u de verkoper of de dienstverlener daarop aanspreken. Hij moet u dan een oplossing bieden die u niets kost, en die u zo min mogelijk overlast geeft. Dit staat in de wet.

Stuur uw verkoper of dienstverlener een aangetekende brief waarin u precies vertelt wat uw klacht is. Stel een oplossing voor, en geef aan hoe snel u wilt dat deze oplossing er komt. Let op: de tijd die u de verkoper of dienstverlener geeft moet redelijk zijn. Schrijf ook wat u doet als de verkoper of dienstverlener uw klacht niet oplost.

Lost de verkoper of dienstverlener uw klacht niet op binnen de tijd die u vroeg? Dan hebt u deze mogelijkheden:

  • U betaalt niet tot de klacht is opgelost. Of u betaalt nog niet het gehele bedrag.
  • U ontbindt de koopovereenkomst. Dit betekent dat u het product kunt terugsturen of terugbrengen en dat u uw geld kunt terugkrijgen. Of een deel van uw geld. Doe dit alleen als er echt iets mis is met het product.

Forward

ConsuWijzer-karakter bellend met mobiele telefoon