Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Mag een ondernemer een telefoongesprek opnemen en mag ik de opname beluisteren?

Ja, een ondernemer mag een gesprek opnemen. Zo'n opname van het gesprek wordt ook wel "voicelog" genoemd. In Nederland zijn er speciale regels voor het opnemen van gesprekken. Deze regels hebben te maken met uw privacy. Privacyregels vallen buiten het werkterrein van ACM ConsuWijzer.

Wilt u meer informatie over deze regels? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Waarom wil de ondernemer het gesprek opnemen?

Gaat u in op het aanbod dat de ondernemer u telefonisch doet? Dan komt er een overeenkomst tot stand. Omdat dit telefonisch gebeurt wil de ondernemer daar ook het bewijs van hebben. Bestaat er discussie of er een overeenkomst gesloten is? Dan moet de ondernemer kunnen bewijzen dat de overeenkomst bestaat. Dat kan hij gemakkelijker als hij een opname maakt van het gesprek.

Let op

Vraagt de ondernemer of hij het gesprek mag opnemen? Dan betekent dit vaak dat hij u gaat vragen om iets bij hem te kopen, of een contract af te sluiten.

Kan ik het opgenomen gesprek opvragen of beluisteren?

Ja, u kunt de voicelog opvragen of beluisteren. Weigert de ondernemer u de voicelog te geven of de opname te laten beluisteren? Kijk dan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens voor meer informatie over de privacyregels en de mogelijkheden die u hebt richting de ondernemer.

De ondernemer vindt dat hij een overeenkomst met mij heeft. Wat kan ik doen?

Vindt de ondernemer dat hij een overeenkomst met u heeft? En weet u zeker dat u geen overeenkomst hebt met de ondernemer? Dan hoeft u eigenlijk niets te doen omdat de ondernemer moet bewijzen dat er een overeenkomst is.

Hebt u toch een rekening ontvangen? Dan is het wel verstandig om te laten weten dat u het niet eens bent met deze rekening. Wilt u toch iets doen? Dan kunt u de volgende stappen nemen.

1 Vraag de voicelog op bij de ondernemer

En bespreek uw klacht eerst met de ondernemer.

2 Schrijf een brief

Komt u er niet uit? Schrijf de ondernemer een brief met daarin uw klacht. Zet in de brief de volgende informatie (of gebruik onze voorbeeldbrief hieronder):

  • dat u stelt dat u geen overeenkomst hebt met de ondernemer;
  • dat dit ook de reden is waarom u de rekening niet betaalt;
  • dat de ondernemer moet bewijzen dat u wel een overeenkomst hebt gesloten en dat u daarom ook de voicelog hebt opgevraagd;
  • dat u een reactie op uw brief wilt voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de ondernemer geeft moet redelijk zijn.

U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.

Komt u er niet uit en hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan deze u misschien helpen.

Let op

Sluit u een abonnement af via de telefoon? Of een overeenkomst voor energie, gas, water en warmte? Het contract is dan pas geldig nadat u schriftelijk hebt ingestemd. Bijvoorbeeld als u uw handtekening zet en u het contract vervolgens terugstuurt. Of dat u zelf een e-mail stuurt aan de ondernemer, waarin u schrijft dat u akkoord gaat met het aanbod. Hebt u niet schriftelijk ingestemd, terwijl dit wel zou moeten? Dan is er geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. U zit dan nergens aan vast.

Let op

Bent u al klant en gaat het om een verlenging of vernieuwing van uw bestaande contract? Dan hoeft u niet schriftelijk in te stemmen. De verlenging of vernieuwing van uw bestaande contract is dan ook geldig als u dit alleen mondeling afspreekt.

Los het nu op!

Zie ook