Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Uw recht halen

Hebt u een probleem met een bedrijf en komt u er onderling niet uit? U kunt verschillende stappen zetten om uw recht te halen.

Tips
  • Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag of zij u kunnen helpen.
  • Kijk of u met uw probleem terecht kunt bij het Juridisch Loket

De Geschillencommissie

Is het bedrijf aangesloten bij een geschillencommissie? Dan kunt u het probleem aan hen voorleggen. De geschillencommissie beslist wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moet u zich hieraan houden.

Probleem met een online aankoop? In Nederland of binnen de EU?

Hebt u een klacht over iets dat u op internet hebt gekocht? En komt u er niet uit met het bedrijf? Dan kunt u terecht bij het platform Online Dispute Resolution (ODR) van de EU. Via het ODR kunt u uw klacht laten behandelen door een geschillencommissie.

Probleem met een bedrijf uit een ander EU-land?

Hebt u een probleem met een Europees bedrijf? En gaat het niet om een online aankoop? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC informeert u over uw rechten als u iets in de EU koopt. Ook kunnen zij u helpen als u een probleem hebt met een bedrijf in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland.

Claimorganisaties

Een claimorganisatie verzamelt consumenten die hetzelfde consumentenprobleem hebben. Denk bijvoorbeeld aan vluchtvertragingen of vluchtannuleringen. Of woekerpolissen. Een claimorganisatie helpt u om uw recht te halen.

Een claimorganisatie mag zelf haar voorwaarden bepalen. Vergelijk daarom verschillende organisaties met elkaar. Let in ieder geval op het volgende:

  • Wat betaalt u aan de claimorganisatie? Vaak is dat een percentage van het bedrag dat u eist.
  • Betaalt u alleen als de organisatie succes heeft met de claim? Of betaalt u ook als u de zaak verliest?
  • Wat gaat de claimorganisatie precies voor u doen? Schrijven ze alleen een brief naar het bedrijf? Of gaan ze ook naar de rechter?
  • Zijn er goede contactmogelijkheden met de organisatie?

Kunt of wilt u niet naar de geschillencommissie of het ODR? Kijk dan of u naar de rechter kunt. Bekijk van tevoren goed hoeveel geld het gaat kosten. U kunt dan goed afwegen of u naar de rechter wilt gaan.

Heb ik een advocaat nodig?

Gaat u naar de rechter? Dan is het verstandig om juridisch advies te vragen. Dat kan bij een advocaat, maar dat hoeft niet altijd. Er zijn ook andere organisaties die juridisch advies geven. Bijvoorbeeld uw rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket. Soms moet u verplicht een advocaat hebben.

Hebt u een laag inkomen? Dan kunt u soms rechtsbijstand van de overheid krijgen. Kijk daarvoor op de website van de Raad voor Rechtsbijstand.

Wanneer is een advocaat verplicht?

Bij sommige rechtszaken moet u verplicht een advocaat hebben. Gaat de rechtszaak om een bedrag onder de 25.000 euro? Dan kunt u naar de kantonrechter. Bij de kantonrechter hoeft u niet persé een advocaat te hebben. U kunt dan ook advies vragen aan een andere juridisch adviseur. Gaat de rechtszaak om een bedrag boven de 25.000 euro? Dan moet u naar de rechtbank. U moet dan ook een advocaat nemen.

Wilt u meer informatie over advocaten? Of hebt u hulp nodig bij het vinden van een advocaat? Kijk dan op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten.