Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Hoe kan ik het beste betalen bij online aankopen?

Koopt u iets op een website of social-mediasite? Dan hebt u vaak keuze uit verschillende manieren om te betalen. Bijvoorbeeld internetbankieren, creditcard of digitale acceptgiro.

Afhankelijk van uw keuze betaalt u vooraf of achteraf, en verzekerd of onverzekerd. De verschillende betaalmogelijkheden hebben ieder hun eigen risico's. Of bieden juist bescherming als het misgaat.

Vooraf en onverzekerd betalen kan een risico zijn. Bijvoorbeeld als de verkoper failliet gaat. Of als u niet krijgt wat u had besteld. Dan moet u maar afwachten of u uw geld terugkrijgt. Wilt u het minste risico lopen? Bijvoorbeeld omdat u de aanbieder niet goed kent? Betaal dan achteraf en verzekerd.

U kunt vooraf of achteraf betalen. Vooraf betekent dat u direct betaalt tijdens het bestelproces. Bijvoorbeeld als u betaalt met creditcard, iDEAL of via internetbankieren. Betaalt u bij levering of achteraf? Dan betaalt u op het moment dat uw product bij u aan de deur wordt afgeleverd of daarna. Voorbeelden daarvan zijn betalingen met digitale acceptgiro of via stichting derdengelden. Bij betaling via stichting derdengelden stort u het bedrag op een derdengeldrekening. Nadat uw product goed is geleverd wordt de verkoper vanaf die rekening betaald.

Voordelen en nadelen van vooraf betalen:

  • Voordeel: u betaalt tijdens het bestelproces. Het geld wordt direct van uw rekening afgeschreven. Daardoor hoeft u op een later moment geen rekening meer te houden met de betaling.
  • Voordeel: vaak zijn er geen extra kosten verbonden aan deze manier van betalen.
  • Nadeel: u hebt al betaald voordat u het product hebt gekregen. Wordt het product niet geleverd? En laat de verkoper niets meer van zich horen? Dan kan het lastig worden om uw geld terug te krijgen.
  • Nadeel: maakt u gebruik van uw recht om binnen 14 dagen na ontvangst het product terug te sturen? Dan kan de verkoper ervoor kiezen om het geld pas terug te storten als hij het product van u terug heeft ontvangen. Daardoor kan het langer duren voordat u uw geld terug hebt.

Voordeel en nadeel van achteraf betalen:

  • Voordeel: Gaat er iets mis met de levering? Levert de verkoper het verkeerde product of helemaal niet? Dan kunt u kiezen om niet te betalen. Of pas te betalen als u het (juiste) product alsnog hebt gekregen.
  • Nadeel: Soms zijn er extra kosten verbonden aan deze manier van betalen.
  • Nadeel: Doet u meerdere online aankopen? Dan kan het lastig zijn om het overzicht te houden van rekeningen die nog open staan.

U kunt verzekerd of onverzekerd betalen. Bij verzekerd betalen kunt u achteraf uw geld terugeisen of storneren. Storneren betekent het terugboeken van een onjuist afgeschreven bedrag. Een voorbeeld van verzekerd betalen is betaling via creditcard. Maar er zijn ook andere betaaldiensten die dit aanbieden. Bekijk daarom vooraf de algemene voorwaarden van de betaaldienst. Daarin leest u of het mogelijk is om uw betaling terug te eisen. Betaalt u onverzekerd? Dan hebt u niet de mogelijkheid om uw betaling achteraf terug te eisen of te storneren.

Voordeel en nadeel van verzekerd betalen:

  • Voordeel: u kunt meestal uw geld terugkrijgen als er een probleem is.
  • Nadeel: u betaalt soms extra kosten.

Voordeel en nadeel van onverzekerd betalen:

  • Voordeel: u betaalt meestal geen extra kosten.
  • Nadeel: krijgt u het verkeerde product geleverd? Of krijgt u helemaal niets? Dan kan het achteraf lastig worden om uw geld terug te krijgen.

Geen kosten

De verkoper mag geen kosten rekenen voor betalen met:

  • internetbankieren
  • automatische incasso
  • een creditcard van een bank, zoals Visa of Mastercard

Dit geldt bij online aankopen, maar ook als u iets bij een gewone winkel koopt. Gaat u in een winkel pinnen? Dan mag de verkoper daar ook geen extra kosten voor rekenen.

Wel kosten

De verkoper mag wel kosten rekenen voor betalen met:

  • iDEAL
  • PayPal
  • acceptgiro
  • een creditcard, zoals American Express of Diners Club
  • een andere betaaldienst

Maar de verkoper mag nooit méér in rekening brengen dan zijn echte kosten. Dus niet meer dan hij zelf voor uw betaling betaalt aan het bedrijf dat de betaaldienst uitvoert.

De verkoper moet ook duidelijk zijn over de kosten. U moet vòòr uw aankoop weten wat de kosten zijn voor het betalen. Omdat de verkoper niet van tevoren weet welke manier van betalen u kiest, kan hij de kosten niet alvast opnemen in de prijs. Maar hij moet ze er wel bij zetten, bijvoorbeeld ernaast of in de voorwaarden.

Een verkoper is niet verplicht om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Maar er moet wél minimaal 1 manier van betalen zijn waarbij u minstens de helft van het bedrag bij bezorging kunt betalen. Is betalen bij de bezorging niet mogelijk? Dan moet u kunnen kiezen voor achteraf betalen.

Bij diensten of reizen mag de verkoper wél vragen om meer dan de helft vooruit te betalen. Of het hele bedrag. Wilt u dat niet? Probeer dan iets anders af te spreken. Of kies een andere verkoper.

Kijk op de website van de Consumentenbond. Daar wordt per betaaldienst beschreven wat de voordelen en nadelen ervan zijn.

De betaalmogelijkheden die verkopers aanbieden zeggen niks over de betrouwbaarheid van die verkoper. Wilt u weten hoe betrouwbaar een verkoper is? Controleer de verkoper dan met behulp van onze Checklist veilig online winkelen.

Zie ook